Waarom zit een auto-uitlaat links of rechts?

Hi!

Waarom is de uitlaat van een auto, altijd links of rechts geplaatst, en waarom niet in het midden?

3 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Utrecht
3 jaar geleden
Het wisselt per merk en type waar de uitlaat zit. Soms links, soms rechts, soms beide.
Maar niet vaak in het midden; daar zit de trekhaak.
TurfGraver
3 jaar geleden
In midden zou lastig zijn voor eventueel trekhaak en vervuiling van kentekenplaat.
TurfGraver
3 jaar geleden
Overigens, ze zijn er wel.
https://driveaholic.nl/wp-content/uploads/2017/01/mini-cooper-s-uitlaat.jpg
taillie
3 jaar geleden
Er zijn meer modellen met een uitlaat in het midden dan je denkt :
* Mazda MX-5
* Porsche 718 boxster & GTR3
* Renault Clio V6
* Opel Speedster Je ziet het nog vaker bij supercars die we met heel veel geluk ooit eens zullen zien:
* Pagani Zonda
* McLaren P1
* Lexus LFA
* Lamborghini Aventador In de meeste gevallen is het ook zo als de benzinetank links zit (waar je tankt), de uitlaat rechts zal zitten.

Antwoorden (1)

Auto's die komen uit rechtsrijdende landen, hebben de uitlaat links. Dat is dus bij een straat of weg met verkeer in beide richtingen tegen de wegas aan. En dus zo ver mogelijk van de stoep af. Het is denkbaar, zoals sommige fabrikanten suggereren, dat hiermee beoogd zou zijn om de gezondheid van voetgangers (en fietsers) te ontzien.

Afhankelijk van de situatie, is het midden dus dichterbij de stoep dan wanneer je het complete uiterste pakt (links of rechts).
3 jaar geleden
TomVanA
3 jaar geleden
Maar, gaat het dan om de auto’s uit het land waar ze gemaakt zijn, of land van merk?