Kan ik gewoon warm water op mijn autoruit gooien om het te ontdooien?

Uit de kraan is het ongeveer 60 graden of gaat de ruit dan stuk.
Ondanks jullie advies en die van het www heb ik het toch gedaan.
Kokend water uit de waterkoker over de ruit gespoeld en al het ijs weg.
De 2 sterretjes die er in zaten werden niet groter of kleiner.
Daarna veilig de weg op gegaan met perfect ontdooide ruiten.
Conclusie, fakenieuws is niet alleen voorbehouden aan de npo maar ook aan carglass en consorten.

3 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Bordensteker
3 jaar geleden
Koop een spuitbus ruitontdooier. Spuit het product ’s morgens gelijkmatig op de bevroren ruit en laat het even intrekken. De rijp cq het ijslaagje ontdooit heel snel. Veeg de natte ontdooiende ruit nu niet meteen schoon!
Laat het smeltwater met daarin dus een soort antivries nog even op de ruit zitten, rij weg en kijk door de nattigheid heen. Zet je zijruiten open zodat je ook opzij goed zicht hebt, en je adem niet aan de binnenkant tegen de koude voorruit beslaat. Gebruik de ruitenwissers pas als de kachel (voorruitverwarming) na een paar straten een beetje effect begint te hebben.
Het natte mengsel bevriest namelijk niet meteen opnieuw, maar als je het wegveegt (wat heel logisch lijkt), dán gaat de droge maar nog steeds erg koude ruit soms van buiten meteen weer met vocht uit de lucht beslaan en dat vocht bevriest dan weer tot een dun maar tamelijk ondoorzichtg laagje. Want de nog steeds effectieve ontdooispray heb je helaas al van de voorruit af geveegd!
SentWierda
3 jaar geleden
Goede tips. En als je airco hebt, zet die aan: succes verzekerd.
De airco is er niet alleen voor zomerse temperaturen!

Antwoorden (2)

Grote kans dat dan de ruit scheurt.
jc54
3 jaar geleden
Een ruit kan hele kleine beschadigingen hebben. Soms zijn ze zo klein, dat ze met het blote oog niet zichtbaar zijn.
Gooi je warm water op een ruit, zet de ruit plaatselijk uit, omdat niet de hele ruit verwarmd wordt. Door plaatselijke uitzetting treden er interne krachten op in het glas.
Indien het glas al kleine beschadigingen heeft, kan het breken.

Dus, liever niet doen.