In welke landen is mijn Nederlands rijbewijs geldig?

Ik weet dat je bij de ANWB een internationaal rijbewijs aan kunt vragen á €15,00 per jaar, maar dat is toch zeker niet voor elk land nodig?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik vind op de Verkeer en waterstaat site dit antwoord, maar daar kom ik ook niet verder mee

Kan ik mijn Nederlands rijbewijs in het buitenland gewoon gebruiken?

Ieder land heeft andere regels. Er is meestal wel een overgangsperiode waarin u mag rijden met een Nederlands rijbewijs. Wanneer de overgangsperiode voorbij is, moet er een buitenlands rijbewijs zijn. Voor regels, termijnen, enzovoorts kunt u het beste contact opnemen met de Nederlandse vertegenwoordigers in het betreffende land.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Kort door de bocht is alleen je rijbewijs in praktisch alle landen voldoende. Het is in mijn ogen geldkopperij van de ANWB. En dan bedoel ik de manier waarop zijn het brengen, niet het papiertje, want er zijn natuurlijk landen waar je hem wel nodig hebt.

Het zou een aanbeveling moeten zijn, want ze weten dondersgoed waar het wel en niet geldig is, maar op hun site staat "Buiten de Europese Unie is het voor sommige landen echter vereist." Consument is onzeker, dus 'katsjing' voor hun.

Waarom heb je dan een internationaal rijbewijs nodig? Want meer dan een vertaling is het niet. Voor landen waar de instanties die je rijbewijs controleren niet het Engels/Spaans machtig zijn.

Als het zeker wilt weten, gewoon even een belletje naar de ambasade van het land. Maar dat had de ANWB ook even in 1 dag kunnen doen en alle landen waar het geld op site kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

in alle europeese landen
buiten europa heb je idd het internationale rijbewijs nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zover ik weet mag je zowiezo met een internationaal overal rijden
maar met je nederlandse alleen in eu landen
de ANWB kan je dit prima vertellen, volgens mij staat het zelfs op het (oude) rijbewijs. op rijkswaterstaat.nl wordt aangeraden of de ambasade of de ANWB te bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt heel erg per land. Sommige landen houden er vreemde regels op na. Sommigen eisen dat je een rijbewijs aanschaft alleen geldig voor dat land. (extra inkomsten over de rug van bezoekers en toeristen)Laat je vooraf goed informeren via de ambassade van betreffende land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nl rijbewijs is geldig in nagenoeg de gehele wereld. Buiten europa wordt het aangeraden en in een aantal landen verplicht gesteld om buiten het nl rijbewijs ook een internationaal rijbewijs bij je te hebben.
Een int. rb is niets meer als een wereldwijde vertaling van hetgeen er op het nl rb staat, dus de categorie indeling ed.
Een int. rb is alleen dan geldig als het orginele rijbewijs zijn geldigheid niet heeft verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat ik weet is het rijbewijs juridisch in het buitenland niks waard. Het is handig om hem te gebruiken als je hem bijvoorbeeld moet inleveren bij een verhuurbedrijf.
Het vervangt het officiele rijbewijs nooit!