mijn bandenmaat is 215/65R16kan ik winterbanden 215/60R16 monteren

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee dit kan niet, de omtrek van die band is groter, dus dan gaat je kilometerteller verkeerde waardes aangeven. Toegevoegd na 1 minuut: Dit is zelfs wettelijk niet toegestaan.

Ha, die Gast5477; Starbless komt een heel eind, maar maakt een klein foutje; de getallen 60 en 65 staan bij bandenmaten voor de hoogte/breedteverhouding in procenten. Bij 215/60-16 is dat dus 215/60=129mm en bij 215/65 139,75mm. De wang van de band is dus bij de laatste een goede centimeter hoger. Voor de afrolomtrek van de band komt dat neer op het verschil tussen 2079 en 2146mm, een verschil van nog geen 4%. Dat betekent dat je snelheidsmeter iets zal afwijken (geeft iets te veel aan) en hetzelfde geldt voor je kilometerteller. En in theorie zul je door de kleinere omtrek iets meer trekkracht hebben tegen een fractie minder topsnelheid; dat lijkt me bij winterbanden eerder een voor- dan een nadeel. Eerder werdt ook aangegeven dat deze montage verboden zou zijn, maar ook dat is niet waar. Zolang je banden allemaal maar van dezelfde soort (radiaalbanden dus; geen probleem want diagonaalbanden kom je vrijwel nergens meer tegen)zijn is er geen enkel beletsel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100