Welke kleurcombinaties mogen niet bij de Citroën C3?

Er wordt nu geadverteerd met dat er nieuwe Citroen C3 verkrijgbaar is in 97 kleurcombinaties. Je kan kleuren kiezen voor de de auto rondom (A), het dak (B) en de airbumps (C). Dus als je dingen kan combineren kan je een aantal mogelijkheden hebben. Bijvoorbeeld voor A een aantal kleuren, voor B een aantal kleuren en ook voor C. Sowieso met een kleurcombinatie verwacht je een aantal dingen die je kan kiezen.

Alleen hoe kom je dan op 97? Het getal 97 is namelijk een priemgetal. Dus niet elke combinatie is mogelijk. Welke zijn er dan niet mogelijk?

3 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
Wellicht heeft het te maken dat er gelijk al submodellen zijn te kiezen die niet allemaal dezelfde keuzemogelijkheden hebben.
5-6-7 rondom-kleuren, 1-3-4 dakkleuren, 3, 1 of geen airbump mogelijkheid Een C3 Live heeft bijvoorbeeld niet eens airbumps en geen keuze uit dakkleur. Dat geeft dus 7 mogelijkheden bij dat model. Wellicht tellen ze dat op bij de combinaties die de Shine geeft. (niet dat ik er dan kom). Hoe dan ook het is dus wellicht geen X x Y x Z= N maar (X x Y x Z) + A = N. Wat niet per se leidt tot een priem.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Heeft daar niet wellicht mee te maken. Het móet zoiets zijn. Anders kom je namelijk niet op een priem uit.
tinus1969
3 jaar geleden
De vraag is, of er echt 97 combinaties mogelijk zijn, of dat dit getal is gekozen omdat het marketingtechnisch goed klinkt.
Ik heb meerdere malen gehoord dat marketeers graag het getal 47 of 97 gebruiken, vooral in prijzen (97 klinkt blijkbaar beter dan 99 of 100), maar mss ook wel elders.
Thecis
3 jaar geleden
@tinus1969
Ook zeker interessant te weten, maar ik hoorde de reclame op de radio, hoorde de 97 combinaties en dacht meteen "hoe dan? Het is een priemgetal". Voor de zekerheid rekende ik het wel even na (2 niet, 3 niet, 7 niet, 9 niet, 13 niet, 5 en 11 sowieso niet mogelijk). Dus vandaar de vraag. Het zou zeker een marketing truuk kunnen zijn. Maar een marketing truuk is ook te zeggen dat er 256 combinaties zijn (4 dingen waarbij je 4 kleuren kan kiezen geeft 256 mogelijke combinaties).
Erna55
3 jaar geleden
https://www.citroen.nl/auto/personenauto/nieuwe-c3.html
7 CARROSSERIEKLEUREN
4 KLEUREN VOOR HET DAK
3 STICKERSETS VOOR HET DAK Ik kan hier ook geen 97 uit maken.

Antwoorden (2)

Voor die 97 gaan ze waarschijnlijk ook uit van de verschillende C3 modellen (Feel, Business, C-Series, Shine). Per model zijn er een verschillend aantal kleuren en per kleur zijn er een verschillend aantal dakcombinaties mogelijk.
Als ik door de configutor heen klik kom ik echter op 92 combinaties:

Live
7 kleuren (geen losse dakkleur te kiezen)

Feel
White 3 dakcombinaties
Sand 4 dakcombinaties
Black 3 dakcombinaties
Blue 2 dakcombinaties
Platium Grey 4 dakcombinaties
Steel grey 4 dakcombinaties
Elixer Red 2 dakcombinaties
totaal 22

Business
White 4 dakcombinaties
Blue 3 dakcombinaties
Black 4 dakcombinaties
Platium Grey 5 dakcombinaties
Soft sand 5 dakcombinaties
Steel grey 5 dakcombinaties
Elixer Red 3 dakcombinaties
totaal 29

C-Series
5 kleuren (geen dakkleur te kiezen)

Shine
White 4
Blue 3
Black 4
Platium Grey 5
Soft sand 5
Steel grey 5
Elixer Red 3
totaal 29

totaal aantal combinaties 7+22+29+5+29=92. Wellicht is er onlangs iets aangepast of is een bepaalde kleur verf op bij Citroën.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kort:
-Blauw en Rood (Fel) kan je nooit met elkaar mengen.
-Een specifieke kleur grijs als dak, kan je nooit combineren met een andere carrosseriekleur.
-Voor submodellen kunnen nog specifiekere uitsluitingen gelden.

====

Lang:
Wat zijn de te kiezen kleuren en waar?

Stap 3 op de site:
A: 7x Carrosseriekleuren:
-2 "Felle kleuren": Blauw en Rood
-2 Zwart en Wit
-3 "Grijze kleuren": Platinum Grey, Steel Grey, Soft Sand

B: 4x Dakkleuren + 1x specifiek grijs als meespuitkleur
-2 "Felle Kleuren" Blauw en Rood
-2 Zwart en Wit
-1 "Meespuitgrijs"

Stap 4 op de site:
C: 3x Pack Colors (die de "airbumps" kleuren en nog wat accenten)
-Blauw (emerald) "Felle kleur"
-Rood (sport red) "Felle kleur"
-Wit

De regels voor Business en Shine (maar die eigenlijk altijd het geval zijn):
1. Blauw sluit rood uit, rood sluit blauw uit. Kies je rood(bij A) dan is blauw(bij B en C) niet meer te kiezen. Kies je rood(bij B) is blauw(bij C) niet meer te kiezen.
2. De "Grijze kleuren" bestaan alleen als dakkleur als je ze kiest als carrosseriekleur. Wil je een "Soft Sand"-dak, zal je eerst een "Soft Sand"-carrosserie moeten kiezen.
(Dit geeft 71 combinaties (toevallig ook priem))

Voor Live geldt:
-7 Carrosseriekleuren zijn te kiezen,
-Dak wordt altijd in dezelfde kleur meegespoten, "Pack Color" bestaat hier niet, en airbumps zijn afwezig.
(Dit geeft 7 combinaties, die we nog niet kennen.)

Voor Feel geldt:
-Je kan nooit de carrosserie kleur mee laten spuiten als dakkleur. (Zwarte carrosserie, sluit zwart dak uit)
-Blauw/rood mengt nooit.
(Dit geeft GEEN nieuwe combinaties)

Voor C-Series geldt:
-5 carrosseriekleuren (felle zijn niet te kiezen),
-Dak is altijd zwart, behalve als je zwart als carrosseriekleur kiest dan is het dak wit.
-Rood is altijd de "Pack Color"
(Dit geeft ook GEEN nieuwe combinaties)

Ik tel dus totaal 71+7=78 unieke combinaties (geen priem, maar had dat net zo goed weer wel kunnen zijn).

Mocht ik er naast zitten, dan wel qua eigen telling/berekening dan wel in hoe de combinaties door Citroën geteld worden, dan nog is duidelijk dat het hier gaat om een hele set aan regels die allerlei kleurcombinaties uitsluiten en we dus inderdaad op een priemgetal uit kunnen komen.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Voor de berekening van de 71 combi's: A:Grijs (3)
B:Dakmogelijkheden:
-Zwart: x3 (C: pack colors mogelijkheden)
-Wit x3
-Grijs: x3
-Blauw: x2 (want rood kan dan niet als pc)
-Rood: x2
3x13=39 combinaties voor de grijze carrosseriekleuren A:Zwart of Wit carrosserie (2)
B:Dak:
-Zwart:x3
-Wit: x3
-Blauw: x2
-Rood: x2
2x10=20 A:Blauw/Rood (2)
B: Dak:
-Zwart: x2
-Wit: x2
-Rood/Blauw: x2
2x6=12 39+20+12=71 combinaties