Als ik in de slipstream van een vrachtwagen rij, ondervindt die er dan hinder van?

Ik reed achter een vrachtwagen en op een bepaald moment had ik de indruk dat mijn wagen 'voortgezogen' werd door de slipstream. Ondervindt die chauffeur daar hinder van want uiteindelijk is het de vrachtwagen die op die moment mijn wagen 'trekt', niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
anneliez
3 jaar geleden
voor de vrachtwagen maakt het niets uit, voor jou wel. Je zit te dicht op hem, als hij plots moet remmen ben jij goed de klos

Antwoorden (2)

Nee, de vrachtwagen merkt er niets van. De vrachtwagen creëert een onderdruk achter het voertuig. Als jij daar in rijdt ondervind je minder weerstand, waardoor het lijkt alsof je meegezogen wordt. Of er nu wel of niet iemand in die onderdruk rijdt, dat blijft voor de vrachtwagen hetzelfde.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Werkelijk? Dat is interessant, ik wist niet dat zo'n vrachtwagen onderdruk genereerde. Ik dacht altijd dat die slipstream, een 'bel' was die ontstond door snelheid in combinatie met de afmetingen van de vrachtwagen. Dat ze daardoor aan de achterkant dus een soort wrijvingsvrije, luchtstille zone creëert waar je dus zuiniger rijdt en als je daaruit kwam (door gas terug te nemen) , even 'voort getrokken' zou worden. Vriendelijk bedankt voor je insteek.
Ik heb dat vroeger eens opgezocht, als jij vlak achter hem hangt verbruikt de vrachtwagen minder brandstof, je duwt hem als het ware. Dus geen hinder maar profijt.