Heeft de bus in deze situatie voorrang?

De bus staat op de halte (aparte strook) en is mensen aan het uitlaten. Ik moet de weg oversteken en er komt niemand aan dus ik rij op. Net op dat moment rijdt de bus ook op waardoor ik ik een erg gevaarlijke situatie kom en genoodzaakt ben om hem snel in te halen zodat we niet botsen (want ondertussen kwam er ook via de andere rijstrook verkeer aan). Had de bus voorrang? Wie is in fout? (binnen bebouwde kom)

Picture for question
3 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
ronron1212
3 jaar geleden
De bus heeft jou niet zien aankomen en jij hebt zijn richting aanwijzer niet gezien.
Anoxniem
3 jaar geleden
Ja inderdaad... Ik zag de pinker net op het moment dat ik opreed... Ik kon niet meer stoppen en hij had mij precies niet gezien
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mij is het overkomen als bestuurder van een auto met een bus die op mij wachtte en wegreed van de halte op het moment dat ik ter hoogte van de bus was en wilde inhalen. Heel hard remmen heeft mij gered: of liever ons... Geen botsing!
Gaat allemaal zo snel ik had geen kenteken gezien. Wel herinner ik me dat het net ingesteld was dat bussen voorrang kregen bij optrekken/wegrijden van bushalte.
Deze reactie van de buschauffeur zou dus best een preventieve 'ik houd je wel tegen IK heb voorrang...! kunnen zijn.
- gaat allemaal te snel en ik weet nog dat het net ingesteld was dat bussen voorrang hebben.
Zouden alleen zo fatsoenlijk moeten zijn om niet zelf asociaal te gaan rijden in een poging om al die niet voorrang verlenende auto's af te snijden ... Niet fijn Niet slim en ik denk nu dat ik niet meer bovenop de rem zou gaan staan. Dit mag een bus zo niet uitvoeren naar mijn mening. Weeg alleen niet wat de reactie van de politie zou zijn... bekeuring?

Antwoorden (2)

Bus die wegrijdt van een halte heeft voorrang. Jij was dus fout.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In principe ja, maar er komt meer bij kijken.
tinus1969
3 jaar geleden
@jodokus52, wat komt er dan nog meer bij kijken?
LeonardN
3 jaar geleden
Bijvoorbeeld of de situatie zich afspeelt binnen of buiten de bebouwde kom.
Je antwoord is dus zelfs incorrect in mijn beleving. https://gocar.be/nl/autonieuws/legaal/moet-je-voorrang-geven-aan-een-bus-die-een-bushalte-verlaat-9843172#:~:text=Als%20de%20bus%20een%20halteplaats,en%20moet%20dus%20voorrang%20verlenen…
En buiten de bebouwde kom? Als de bus een halteplaats verlaat die gelegen is buiten de bebouwde kom, geldt deze voorrangsregel niet. In dat geval spelen de gewone regels. Dat wil dus zeggen dat de buschauffeur aan jou voorrang moet verlenen. De bus die de halteplaats verlaat voert namelijk een maneuver uit en moet dus voorrang verlenen…
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, in deze vraag stond iig nadrukkelijk: '(binnen bebouwde kom) '
tinus1969
3 jaar geleden
@jodokus52:
"el herinner ik me dat het net ingesteld was dat bussen voorrang kregen bij optrekken/wegrijden van bushalte. "
Volgens mij is dit 'altijd al' zo geweest. Iig dus een jaar of 30.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Volgens mij is dit 'altijd al' zo geweest. Iig dus een jaar of 30." Precies @tinus1969 30 jaar geleden ingesteld ;-) Autobus
In artikel 56 van het RVV 1990 staat dat binnen de bebouwde kom bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid moeten geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/1/heeft-een-lijnbus-altijd-voorrang-bij-het-oprijden-van-een-rotonde
tinus1969
3 jaar geleden
@jodokus52, 'In artikel 56 van het RVV 1990...'
En daarvoor hadden we geen verkeersregels? Dat je verwijst naar een wet uit 1990 betekent niet dat het daarvoor niet ook al geregeld was.
Rijdt de bus weg van een bushalte?
Had de bus de richtingaanwijzer aan?
Was het binnen de bebouwde kom?
Dan moet jij de bus voor laten gaan.

Het maakt niet uit dat jullie niet op dezelfde weg rijden.
Ik vind het wel een gevaarlijke situatie als de bushalte inderdaad zo dicht bij een zijstraat is.
In dat geval moet jij dus ‘het gevaar’ herkennen en niet optrekken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt @Simonsdochter +1
tinus1969
3 jaar geleden
"Ik vind het wel een gevaarlijke situatie als de bushalte inderdaad zo dicht bij een zijstraat is."
Normale situatie in veel binnensteden, en ook daarbuiten wel. Bushaltes zijn vaak bij kruispunten etc. juist vanwege toegankelijkheid..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De bushaltes in mijn omgeving liggen doorgaans op een stuk doorgaande weg.
Ik kan geen bedenken (wil niet zeggen dat ze er niet zijn) waarbij een zijstraat uitkomt op de bushalte.
Gelukkig leert de nieuwe lichting autobestuurders gevaarherkenning.
Het gaat dan niet om de regel, maar hoe je je moet gedragen.
In deze situatie is het mijn inziens niet verstandig om op te trekken. Zou er nog een rij met mensen staan die instappen, is het een ander verhaal.