Wat is op dit moment het beleid van justitie bij het gebruik van een smart watch in de auto?

De wet bepaalt dat het voor degene die een auto bestuurt verboden is om een mobiele telefoon vast te houden tijdens het rijden. Maar met een smart watch kun je ook uitstekend appen. Als ik zoek op het internet kom ik alleen maar tegenstrijdige informatie tegen. (ja, ik weet dat het uiterst onverstandig is om andere dingen te doen tijdens het rijden, het gaat mij om de wetgeving)

escape
3 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Antwoorden (2)

Nee het gebruik van een smart watch is niet verboden:
"Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler."

Toelichting:
"Smartwatches vallen ook onder het begrip mobiel elektronisch apparaat. Het om je pols dragen van dergelijke apparatuur valt echter niet onder het begrip «vasthouden». Dit geldt ook voor andere apparatuur die bedoeld is om op of aan het lichaam gedragen te worden. Ook zulke apparatuur, als die inderdaad op of aan het lichaam gedragen wordt, wordt niet vastgehouden in de zin van artikel 61a RVV. Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand incidenteel een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.
Ook wijst het OM op een uitspraak van het Hof waarbij betrokkene een mobiele telefoon had bevestigd aan zijn pols. In deze situatie oordeelde het Hof dat er wel sprake was van vasthouden.2 Het OM leidt hieruit af dat het dragen van smartwatches tijdens het rijden niet toegestaan zal zijn op grond van deze wijziging van het RVV. Dat is echter uitdrukkelijk niet de bedoeling. Zoals hierboven al is opgemerkt valt het dragen van smartwatches en andere apparatuur, zoals internetbrillen, die zijn ontworpen om aan het lichaam te dragen, niet onder de definitie van het begrip «vasthouden». Een smartwatch dragen is dus niet verboden. Dit is verduidelijkt in de toelichting.
Gezien bovenstaande recente wetgeving zal het beleid van het OM hier op aangepast moeten worden.
Toegevoegd op 09 juni 2020 17:52: tekst
3 jaar geleden
escape
3 jaar geleden
Dank je. Maar kun je nog even voor mij samenvatten wat er nou staat? En dan ook nog ten aanzien van "dragen, vasthouden" tegenover "gebruiken".
erotisi
3 jaar geleden
Een smartwatch dragen is dus geen vasthouden en daardoor is het gebruik ervan niet verboden omdat een watch is ontworpen om aan het lichaam te dragen. Een mobiele telefoon die met plakband vastzit aan je pols zal er om die laatste reden (niet ontworpen) dan wss ook weer niet onder vallen .
Om het toch weer wat ingewikkelder te maken: als je natuurlijk langdurig aan het appen bent dan kan dat toch weer verboden zijn. Maar dan onder het vangnet artikel 5 (gevaarlijk rijden). Maar op zich is even appen niet verboden op een smartwatch, aldus de wetgever.
SentWierda
3 jaar geleden
Een smartwatch dragen mag wel maar een smartwatch gebruiken (= appen) tijdens het autorijden of fietsen is verboden.
Zoals het ook verboden is achterstevoren te fietsen of al boeklezend te fietsen. Autorijdend appen met een smartphone is niet verboden omdat dit in de wet zou staan maar het is verboden omdat de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht.
Al rijdend appen met een smartphone kan ook tot andere sancties leiden. Zoals 1. vanwege een gebrek aan inzicht op risico's in het verkeer en 2. vanwege het vermoeden van onvoldoende rijvaardigheid. Het kan eventueel aanleiding zijn tot een cursus bij het CBR en die is prijzig.
Tijdens autorijden of fietsen een smartwatch dragen (om hebben) is toegestaan. Want er is niet sprake van vasthouden.
Elektronische apparatuur vasthouden tijdens het rijden (auto, fiets) is verboden. Dat geldt zowel voor de mobiele telefoon als voor bijv. navigatiesystemen, tablets en digitale foto- en videocamera's.
Een smartwatch gebruiken (= appen) tijdens autorijden of fietsen is niet toegestaan.
Bron: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/mag-je-een-boek-lezen-op-de-fiets/