Kan ik de koppeling alvast een beetje laten opkomen tijdens het stilstaan?

Als ik auto aan het rijden ben en ik sta stil voor bijvoorbeeld het stoplicht dan laat ik de koppeling alvast een beetje opkomen, nog net niet tot het aangrijpingspunt maar net eronder zodat ik de auto niet laat stikken en sneller weg kan rijden kan dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
6.8K

Antwoorden (3)

Ja, natuurlijk kan dat SOMS. Je doet het immers ook bij helling-trekken als je op een helling de handrem langzaam loslaat. De koppeling is daar normaal gesproken op berekend. Maak er echter geen gewoonte van of een speciaal rijgedrag:
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het kán wel, maar het is niet aan te bevelen. Als je de koppeling een beetje laat opkomen, dan krijg je toch al "slip". En bij slip ontwikkel je warmte, en dat is niet bevorderlijk voor de koppeling.
jc54
4 jaar geleden
Het kan maar de platen komen al dichterbij waardoor de kans op slijtage nog wel aanwezig kan zijn. Als je sneller wilt optrekken is het veel rijden, de auto leren kennen en uit gevoel weten wanneer deze aangrijpt. Daarna kan je direct naar het aangrijppunt gaan als t groen is, dat samen met de precieze hoeveelheid gas, dan rij je soepel en vlot weg.