Wat zijn de oliën of de vloeistoffen in de auto, die uitsluitend door de monteur moet vervangen worden?

En wat de olieën en vloeistoffen die moeten helemaal vervangen worden dus niet toevoegen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
4.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Dat zal afhangen van hoe handig u bent.

Antwoorden (1)

Het hangt er een beetje vanaf, maar grofweg kun je wel stellen dat je beter van rem- en stuurbekrachtigingsolie af kan blijven. Als deze leeg lopen heb je een onderliggend probleem en moet je sowiso naar de garage.
Motorolie kan je zelf bijvullen als deze laag komt te staan op de peilstok. Als dit vaak gebeurd is er ook een probleem en zul je alsnog naar de garage moeten. Motorolie aftappen en vervangen gebeurt tijdens de beurt in de garage. Koelvloeistof hoort ook niet minder te worden, maar kan je prima zelf bijvullen. In geval van nood kan je gewoon water gebruiken om verder te rijden, maar in de winter kan dit bevriezen. let er wel op dat het koelwatertankje onder druk kan komen, en je deze bij een (over)verhitte motor niet meteen moet open draaien. Er kan dan heet water/stoom uit spuiten.
Ruitenwisservloeistof kun je prima zelf bijvullen. Deze zal ook het snelst op zijn aangezien je dit verbruikt.