Is een Tesla waterdicht genoeg om door het water te rijden?

Auto's met een verbrandingsmotor kunnen niet door wat dieper water heen rijden omdat de motor verzuipt. Er komt water in de motor en geen lucht meer voor de verbranding. Dan heb je een auto met snorkel nodig.
Met een elektromotor heb je dat probleem niet (de eerste duikboten hadden voor onder water ook elektromotoren). Kan je met een Tesla door dieper water heen rijden? Of is deze daar niet waterdicht genoeg voor?

4 jaar geleden
in: Auto's
7.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Beetje n=1-bewijs en niet echt diep water: https://www.driven.co.nz/news/news/watch-tesla-model-x-drives-through-flooded-street-with-ease/ Ik neem nog wel aan dat veel dieper water toch een probleem gaat geven. Ah n=2 :D (deze gaat wel diep overigens)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=cBYFo6fXPvU&feature=emb_logo

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet want daar zijn ze niet voor gemaakt. Het elektrische gedeelte komt in aanraking met water en kort sluiten. Dan is ie stuk.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Ik weet dus niet of dat zo is. Dat vroeg ik me af. Zo'n auto is ook net iets te duur om het te proberen.
Heb je een bron voor het antwoord?
Hybride auto's en elektrische auto's zijn extra gevoelig voor water en daar is dus rekening mee gehouden met het ontwerp. Dit soort auto's zijn echter geen duikboten, dus ga ervan uit, dat ze heel goed "spatwaterdicht" dicht zijn, maar zeker niet kunnen rijden door een tunnel die half onder water staat.
MAAR, er zijn wel uitzonderingen. De Tesla Model S is naast een auto ook een boot (volgens de producent). Zie mooie link:
Toegevoegd op 12 maart 2020 16:29: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Stoer! Plus.