Is het verboden om naakt te rijden als niemand het ziet. Bijvoorbeeld op rustige wegen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
17.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@George1984: In de auto of op een tweewielig voertuig ? Ik moet even zoeken waar het staat, maar het mag niet.
https://www.ad.nl/binnenland/politie-naaktrijder-gespot-op-a8~a9e84f6a/
Mogelijk heeft de bestuurder onder invloed gereden of is hij geestelijk niet in orde.

Antwoorden (3)

Ja. Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dat is artikel 5 uit de Wegenverkeerswet en die impliceert dat ongekleed autorijden niet toegestaan is. Op een rustige weg hoeft het niet zo te zijn dat jij de enige verkeersdeelnemer bent, en elke andere weggebruiker kan door de aanblik van jou afgeleid worden en een ongeluk veroorzaken. Daarom mag het niet.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik wordt echt niet afgeleid, kijk tijdens het rijden nooit bij een auto naar binnen. Op een rustige weg zou ik even stil gaan staan als het iemand op de fiets of op een paard zou zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Flauw he, net alsof de min van mij is, maar dat is niet zo. Ik zet er een plus bij. Want het is inderdaad niet toegestaan. Het is zelfs gevaarlijk voor de bestuurder. Bij een noodstop kan de veiligheidsgordel de bestuurder behoorlijk verwonden.
Stap gerust in je blootje op de step of de fiets, zou ik zeggen.
Of op een ezel of een paard.
Als toch niemand je ziet is het ook niet relevant of het strafbaar is.
Anders beschouwd: het is verboden om aanstoot te geven.
Ook als je er heel goed uitziet kan dat toch het geval zijn in je blootje.
Maar dan moet er wel iemand zijn om aanstoot aan te geven natuurlijk.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ heerlijk!
Ja, dat is verboden, maar zo lang niemand het ziet is het zo'n overtreding waarbij men eigenlijk geen schade of nadeel veroorzaakt. Misschien enigszins te vergelijken met een terrein betreden waar een bordje bij staat met de tekst 'Verboden toegang voor onbevoegden'. Daarvoor geldt eigenlijk ook: zo lang niemand het ziet, heeft niemand er nadeel van. Op het moment dat iemand het ziet -en dat kan ieder moment zijn-, kan het verbod daadwerkelijk zijn uitwerking krijgen, met alle nadelige gevolgen daarvan voor de overtreder van het verbod.

Mocht je het van plan zijn, dan is het aan te raden 'gewoon' een naaktstrand of een sauna te kiezen voor je hobby. Rijden is daar onmogelijk, maar je mag er wel lopen, zitten of liggen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook al wordt iets niet gezien, het blijft een overtreding. Wordt het gezien dan kan er straf volgen. (ik geef uit principe geen minnen).
Antoni
5 jaar geleden
Ja, wat je zegt, dat bedoel ik eigenlijk ook wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, was + plus vergeten