Welke accupol eraf bij lange tijd stiltaan?

Welke accupol kun je het beste eraf halen bij lange tijd stilstaan? En niet wilt dat je accu leegtrekt. Is er wel een verschil tussen de min en plus pool?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
8.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
De min pool.
TurfGraver
4 jaar geleden
Ooo, reden is omdat bij los maken (en later vastmaken) van plus pool risico bestaat dat je carrosserie raakt en dit zou sluiting veroorzaken.
Net min pool (wat al aan de carrosserie zit) heb je dit probleem niet.
Verder maakt het niet uit.

Antwoorden (1)

Beste Angeloti,
In principe moet je de klemmen niet losmaken, maar als je dit toch wenst te doen, dan moet je altijd (uit veiligheidsreden de minpool (blauw of niet gekleurd) los maken. Deze is met het metalen chassis van de auto verbonden en kan steeds veilig verwijderd worden!
De pluspool (steeds rood gekleurd) mag daarna ook losgemaakt worden, maar dat hoef je niet te doen, hoor!
Als je uw auto zeer lang laat stilstaan, raad ik je aan om de batterij volledig op te laden en ze dan uit de wagen te halen en veilig op te bergen. (Zorg dat er geen metalen of natte voorwerpen op kunnen vallen!)
Ik was leraar elektriciteit - theorie en praktijk - aan een technische school.
batterij