Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een grijs kenteken precies en wanneer is het gunstig om een auto te nemen met grijs kenteken?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb dus een eenmanszaak en sta ingeschreven bij de KvK maar ik verdien daar nog maar heel weinig mee (niet me hoofdinkomen) Vanaf wanneer is het dan gunstig zo'n auto aan te schaffen? Ik ga sowieso een occasion aanschaffen maar weet dus niet goed of dat grijze kenteken voordeliger word dan een normaal kenteken. Ik rij minimaal 20.000 km per jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het grijs kenteken is in Nederland de benaming van het kenteken van voertuigen die een belastingvoordeel hebben. Dit zijn meestal bestelwagens. Het grijze kenteken is te herkennen aan het nummerbord. De eerste letter is dan een B of een V.

Een bestelauto met grijs kenteken is een stuk goedkoper in de aanschaf en je betaalt er minder wegenbelasting voor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijs_kenteken


Een auto op grijs kenteken is belastingtechnisch alleen gunstig voor bedrijven en invaliden. Voorheen mochten ook particulieren van deze regeling gebruik maken, maar vanaf 1 juli 2005 is dit afgelopen. Een auto met een grijs kenteken is het zogenaamde bestelbusje. Maar ook terreinwagens en andere grote auto's kunnen geschikt gemaakt worden om op grijs kenteken te rijden. Heeft u dus een onderneming of bent u invalide en heeft u geen bezwaar op twee zitplaatsen of een bestelbus met dubbele cabine, dan is het relatief goedkoop rijden met een grijs kenteken.

http://www.occasionadvies.nl/handboek/20

Toegevoegd na 8 uur:
Je moet dan wel aantonen dat alle kilometers die je maakt zakelijk verbruik zijn.

Onderstaande tekst vond ik nog voor je:
"Je moet de bestelauto zakelijk gebruiken. Doe je dat niet, of verkoop je de auto binnen vijf jaar aan een particulier, dan kun je een fikse BPM-naheffing tegemoetzien. Iedereen die na 1 juli 2005 een nieuwe bestelauto heeft gekocht wordt 5 jaar gevolgd door de belastingdienst. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met 20.000 km is het zeker rendabel om een diesel auto te nemen. En dan op grijskenteken scheelt aanzienlijk op de wegenbelasting. Op bijgaande site kun je laten berekenen wat een voertuig aan wegenbelasting kost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grijs kenteken heb je alleen zakelijk wat aan. Ik heb zelf ook als particulier grijs kenteken gehad maar dan betaal je voor alles precies hetzelfde.. enige nadeel is dat er niemand achterin mag zitten. Dit was vroeger anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding