Ik ben min of meer opgelicht door een autoverkoper, kan ik daar nog wat tegen beginnen?

Afgelopen woensdag ben ik gaan kijken naar een auto. Deze auto werd verkocht door een handelaar met een eigen garage die dus zelf kleine reparaties kan uitvoeren, RDW erkent.

Die woensdag dat ik ben wezen kijken (samen met iemand die er toch wel verstand van heeft) hebben we een paar kleinigheden gevonden die niet in orde waren.

De APK moest nog gedaan worden. De uitlaat lekte en de airco deed het niet. Dit zou hij maken en ik zou de auto zaterdag ophalen. Verder zat er een nationale autopas bij en waren de wiellagers recent vervangen, daar was ook een bon van (van de aanschaf van de lagers).

Ik heb de auto dus zaterdag opgehaald. Met mijn man, en niet met degene die er verstand van heeft die er woensdag bij was. Hij is APK gekeurd, dat heb ik ook via de site van de RDW nagekeken.

Nu blijkt vandaag dat de uitlaat nog steeds lekt. En erger nog, 1 van de remmen is volledig vastgelopen. Dit zit zo verschrikkelijk muur vast, dat ze met geen mogelijkheid meer los te krijgen zijn.

Hierdoor kunnen de wiellagers dus nooit vervangen zijn. Vandaag heeft iemand gekeken naar die rem en die zegt, die zijn al maanden, zo niet jaren, niet van zijn plaats geweest, maar de bon van de lagers was van begin november!

Kortom, ik ben dus belazerd.
Ik heb een bon getekend waarop staat dat de auto voor €1650 aan mij verkocht is, geen garantie.

Nog niet antwoorden, de rest staat verder in de reacties.

10 jaar geleden
in: Auto's
10K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
De NAP en de wiellager bon die in de auto lagen woensdag zijn nu verdwenen, dit is dom van mij, dat had ik moeten controleren, en heb ik dus niet gedaan. Mensen zeggen tegen mij dat ik de verkoper verantwoordelijk moet stellen. Ook omdat ik met die rem een ongeluk had kunnen krijgen. Toen ik halverwege was onderweg naar huis, kreeg ik ineens (ik reed 130) een ruk aan mijn stuur, ik dacht dat het zijwind was, maar dat is die rem geweest die vast sloeg. Verder was ook de borg van de rem weg dat samen met die lekke uitlaat had de auto nooit door de APK mogen komen. En hij is donderdag goedgekeurd. Moet ik inderdaad de verkoper verantwoordelijk stellen?
Of is het gewoon jammer dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tv programma opgelicht inschakelen
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou hij is goedgekeurd, maar dat had dus nooit mogen gebeuren. Bij een steekproef, waren ze de l*l geweest. Maar als ik dit meld bij de RDW, kan ik een onderzoek aanvragen. Daar moet ik €46,- voor betalen. Dan moet ik met de auto naar een plaats in de buurt van het keur station rijden waar hij donderdag is goedgekeurd. Dat was in Friesland, dus dan moet ik met een onveilige auto naar Friesland rijden. Daar gaat de RDW dan herkeuren, en als zij vinden dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden, krijg ik die €46,- terug, en word de auto afgekeurd. Dan moet ik alles laten repareren, die kosten zijn voor mijzelf. De uitkomst word mee genomen in de beoordeling van het keurstation, wat dat dan ook mag inhouden. Dus dat lijkt me niet slim. Ik laat die remmen nu zelf repareren, en die uitlaat ook. Dan is het in ieder geval in orde en zit ik niet met een afkeur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Volde, dat u het gevoel hebt beduveld te zijn, komt niet uit de lucht vallen als ik uw relaas lees.
Wiellagerbon verdwenen? Hoe ziet het serviceboekje eruit, wat staat erover in de onderhoudshistorie en hoe ziet die historie eruit?
NAP verdwenen? Lag toch niet in de weg op de achterbank. ’t Is niet de bedoeling dat de NAP in de garage achterblijft. http://www.autopas.nl/ http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/05/nationale-auto-pas-is-fraudegevoelig-en-gedateerd “RDW erkend” zegt helemaal niks over de betrouwbaarheid van een autobedrijf. Het betekent alleen dat het bedrijf een vrijwaringsbewijs af mag geven bij inkoop of inruil en soms ook APK-keuringen uit mag voeren. Ik lees ook wel eens de kreet "aangesloten bij de RDW". Klinkklare onzin!
Een garagebedrijf dat een APK-keuring mag uitvoeren herkent u aan een wit-oranje sticker waarop staat: RDW erkend. Kan iedereen op de muur schroeven.
Het keuringsrapport hoort aan de koper van de auto afgegeven te worden. In Nederland is het niet verplicht het rapport in de auto te hebben, maar in veel andere Europese landen kan er nog wel naar gevraagd worden. Om die reden alleen al is het belangrijk dat u het rapport goed bewaart. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/krijg-ik-een-keuringsrapport-van-de-algemene-periodieke-keuring-apk.html In deze zaak dient de APK-keuring plaats te vinden in de buurt waar het voertuig eerder was goedgekeurd. RDW nodigt namelijk de eigenaar van de APK-garage en de keurmeester uit om erbij aanwezig te zijn. Als blijkt dat de auto ten onrechte is goedgekeurd, kan de RDW maatregelen nemen tegen de garage en de keurmeester die keuring heeft gedaan.
Bij niet-goedkeuring moet u inderdaad zelf voor de reparatiekosten opdraaien, maar dat moet u nu ook, terwijl de keurmeester en de garage vrijuit gaan.
Ik vind het een zeer onverkwikkelijke zaak en weet zo gauw geen andere adviezen dan die @Egolatus al heeft gegeven, behalve dan: een volgende keer via een BOVAG-garage kopen en een deskundige adviseur meenemen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
"Bij niet-goedkeuring moet u inderdaad zelf voor de reparatiekosten opdraaien, maar dat moet u nu ook, terwijl de keurmeester en de garage vrijuit gaan." Dat klopt, maar ik hoef er niet zelf voor terug naar Friesland. Dan zit ik daar met een auto die niet mag rijden, en ik kan niet naar mijn eigen betrouwbare garage. Of ik moet de wagen laten afslepen. Nog meer geld. Daarnaast moet ik dan ook de uitlaat laten repareren. En dat interesseert me (nu) geen lor. Ik kan met een lekke uitlaat wel veilig rijden (de benzine dampen komen niet de auto in). De rem is natuurlijk wel belangrijk. Die is zojuist gemaakt. Ik heb besloten het zo te laten, de verkoper heeft gezegd dat ik terug mocht komen, maar alleen als niemand anders aan de auto heeft gezeten, nou dat was al te laat. Nu zegt hij, dat het de schuld is van de garage, dat zij de rem stuk gemaakt hebben...jaja. Als de auto in orde is, brand ik die verkoper wel helemaal af op internet. Jammer voor hem, gelukkig bestaat er nog zo iets als trustpilot.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
In ieder geval koop ik een volgende keer wel iets bij een bovag garage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"de verkoper heeft gezegd dat ik terug mocht komen, maar alleen als niemand anders aan de auto heeft gezeten"
Zo lust ik er nog een paar, dat kon de verkoper met de klompen aanvoelen dat er al iets aan de auto gewijzigd was. Knap van een garage, een rem stuk maken voordat je er geweest bent.
Ik ga trustpilot in de gaten houden. :)

Het beste antwoord

Je hoeft hier zeker niet mee akkoord te gaan, alleen is de situatie te ingewikkeld om hier te kunnen beantwoorden. Dat blijkt al uit de lengte van je vraag.

Als je een koop hebt gesloten, is de verkoper verplicht je een deugdelijk product te leveren. Het product dat je hebt gekocht, bijvoorbeeld een auto of caravan, moet voldoen aan de verwachtingen die je op grond van de koopovereenkomst mocht hebben.

Het beste dat je nu kunt doen is (gratis) advies vragen bij het Juridisch Loket. Dat is een door de overheid gefinancierd adviesbureau.
www.juridischloket.nl

Ben je ANWB-lid dan kan je gratis telefonisch juridisch advies krijgen bij ANWB Rechtshulp, tel. 088-269 7788. Zie ook anwb.nl/rechtshulp.
Succes d'r mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ wie weet, kunnen de juristen van de ANWB nog iets uit de hoge hoed toveren. Niet geschoten is altijd mis.

Andere antwoorden (2)

Gewoon even contact opnemen met de verkoper, een lekke uitlaat wordt vaak gelast of aangesmeerd met een soort plamuur en dat is soms met een paar dagen weer slecht maar meestal blijft het maanden goed. Als een auto lange tijd stil heeft gestaan kan het zijn dat de remmen bij het eerste gebruik vast slaan. Dit kan soms makkelijk opgelost worden door de remmen nog eens goed te smeren, in het ergste geval moeten de remmen vervangen worden. Ook al verkopen de meeste autobedrijven zonder garantie wil dat niet zeggen dat ze een klant niet graag willen helpen als er problemen zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je rechtsbijstand verzekerd bent kan je dat zeker gebruiken in dit soort zaken.