Moet je in een auto bij schakelen van 2 naar 3 de H volgen of mag je schuin oversteken?

Moet je de pook recht uit de 2 halen en pas op de vrij lijn naar rechts laten gaan of mag je de pook al vanuit de 2 schuin naar de 3 drukken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jouw vraag gaat over een handmatige versnellingsbak die in de breedte is gebouwd. Deze beschikken inderdaad over een H patroon om mee te schakelen. Normaal zitten dan de 1 en 2 boven elkaar, net als de 3 en 4 en eventueel de 5 en 6..... Je kunt dan niet in een 'schuine' lijn van de 2 naar de 3 gaan. Zie foto. Je hebt ook versnellingsbakken die in de lengte gebouwd zijn: een sequentiële versnellingsbak. Deze beschikken niet over een H patroon. (Jouw vraag gaat wel over het H patroon). Bij deze bak hoef je de pook alleen maar in een rechte lijn te bewegen: van voor naar achter etc. De versnellingen volgen elkaar namelijk op. Dan kun je dus in een rechte lijn van de 2 naar de 3. Alleen kun je dan niet van bijvoorbeeld de 2 naar de 4. Je kunt alleen maar een versnelling hoger of lager schakelen. Deze handmatige sequentiële versnellingsbakken in personenauto’s zijn ook niet standaard. Kortom, bij een H patroon kun je nooit schuin schakelen.

Zolang je de koppeling hebt ingedrukt kan elke beweging met de pook geen kwaad. Met de hand op de pook rijden in 5 en druk uitoefenen (koppeling niet ingedrukt) slijten de synchromesh-ringen op de lange duur wel sneller. Maar antwoord op je vraag: van twee naar drie drukken in een vloeiende beweging geeft geen extra slijtage aan de versnellingsbak. Het vindt zijn eigen weg vanzelf eigenlijk. En als een warm mes in boter. Echter, VOEL je of HOOR je schuren of kraken terwijl je de koppeling diep hebt ingedrukt, dan is er al slijtage of te weinig smering. Dan na laten kijken. Mijn antwoord betreft de gemiddelde moderne auto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100