Waarom agressieve benadering in het verkeer met een kleine auto?

We hebben één auto van 4.50 meter en één van 3.50 meter lang. Bij eenzelfde rijgedrag en snelheid wordt ik in de kleine auto eerder van de weg gedrukt en agressiever benaderd dan in de grotere. Wie o wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4,5 noem ik nog steeds een kleine auto!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja +!
Dat doet men.. helaas.

Het beste antwoord

het gebeurt veel ook naar fietsers en lopende.
ik zelf denk dat mensen binnen een auto (gewone grote)
zich machtig voelen maar niet met de macht om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Wellicht rijstijl? Ze moeten zich ergens aan irriteren. Ik heb er geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je ziet vaak dat mensen die normaal gesproken rustig en zacht zijn, ineens een soort agressie over zich krijgen als ze aan het verkeer deelnemen.
Naar aanleiding van schattingen kan worden gezegd dat in Nederland zo’n 4.000 tot 5.000 incidenten van geweld tegen onbekenden in het verkeer plaatshebben.
Jammer dat ze dat niet specifieker hebben onderzocht.

Mensen in grotere auto's voelen zich sterker en stoerder en het heeft nog altijd iets macho.
Iets doms en zieligs ook: zo van: jou kan ik lekker aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje dit gedrag: 'Ik is groot en jij is klein, dus heb ik voorrang en moet jij ophoepelen.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, zelf rijd ik rond in een VW t4 (bestelbus)
Dan zijn mensen ineens veel aardiger/normaler voor je. Ze moeten ook wel want er ligt een breekijzer onder handbereik. ;-) (klusbedrijf)
Omdat men toch een beetje opkijkt tegen een grote auto.
Omdat men nooit weet wie erin zit en rijd.
Criminelen en ander soort volk dat rijdt niet graag in kleine auto,s,die willen imago.
Dus de gewone man die waard zich wel een beetje om de grotere auto,s agressief te benaderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een Maserati nu eenmaal méér respect afdwingt dan een Fiatje Panda......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heb ik ook meegemaakt, vriend begreep nadat hij in mijn peugeotje had gereden (heeft zelf n volvo) waarom ik minder gauw nog even inhaalvoor een andere auto.
Met zijn volvo kon hij dat rustig doen, met mijn peugeot, maar met dezelfde snelheid inhalen, had hij gelijk bumperklevers.
Het is dus gewoon een kwestie van :Jij bent klein dus jij moet opzij voor mij
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jou peugot is zeker niet niet langzamer dan de volvo...
anneliez
13 jaar geleden
ligt aan de bestuurder he, en zoals ik al zei: de volvobestuurder reed in mijn auto, met dezelfde snelheid als altijd. voordeel was, dat hij tegenwoordig nooit meer zegt, dat" ik die auto nog makkelijk kon halen"
Wat zou de reden zijn waarom veel mensen in een grotere auto willen rijden dan nodig is. Benzineverslindende fourwheeldrives die in de stad onmogelijk te parkeren zijn, en daar dan met 1 of 2 personen inzitten. Zo"n grote auto kan compensatiegedrag zijn: Kijk eens hoe groot en belangrijk is ben. Misschien is het wel te vergelijken met het imponeergedrag van dieren. Des te groter, des te sterker, des te meer rechten ten opzichte van de kleinere.
Bovendien heb ik ook wel eens iemand horen beweren dat hij met een grotere auto meer belasting betaalt en daardoor vindt dat hij ook echt meer rechten heeft op de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is dat sommigen denken dat zo'n klein autootje toch niet zo snel kan of zo snel kan optrekken. Dus schiet men sneller vóór, en blijft men langer links rijden.
Er zijn helaas ook mensen die _vinden_ dat zo'n klein autootje minder rechten heeft. Voor zulke mensen moet je oppassen - dat zijn waarschijnlijk ook criminelen.
Aan de buitenkant kan je echter niet zo makkelijk zien of 't cat.1 of cat.2 betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal hoe kleiner de auto hoe meer agressie.
Wij hebben ook 2 verschillende auto's en die keren dat mijn man eens in mijn dinky-toy rijdt, merkt hij dat ze hem aggressiever benaderen.
Het is echt de wet van Calimero; zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar ook mijn 'ik is groot en hij is klein'... ontbreekt alleen nog de eierdop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach mijn auto is een soort eierdopje maar dan 1 met wielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen eierdop, maar de verkeerde nummerplaten... dat gaf in het begin ook wel eens 'wrijving'. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar we toeren lekker rustig door in onze brikkies he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de mogelijkheid heb, toer ik lekker door...
Vaak vergeten mensen in kleine auto's dat ze (over het algemeen) veel langzamer zijn én een langere remweg hebben. Als zij zich dan niet aanpassen aan de lengte en kunnen van hun auto, komt het overige verkeer al snel over als agressief.

Ik zal niet zeggen dat men met grote auto's kleine auto's niet eerder wegdrukken, maar het verhaal is iets genuanceerder dan jij stel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik denk dat de vrager wel een punt heeft.
Komt het in een kleinere auto "harder" aan als er ineens iemand op je bumper zit.

Heb zelf ook een motor, dan is het helemaal naar als er iemand op je "bumper" zit. (hoewel een motor geen bumper heeft)