Wat is een maat dikkere olie dan 5W-30?

In mijn auto gaat normaal gesproken 5w-30 motorolie in. Nu begreep ik dat dit een vrij lichte olie is en dat wanneer de auto heel veel km heeft gelopen je ook kan overschakelen naar een iets dikkere olie. Welke maat is 1 maat dikker?

4 jaar geleden
in: Auto's
8.7K

Antwoorden (1)

10W-40 is een maat dikker.
De dikte van een motorolie wordt aangegeven door de zogenoemde viscositeit, die afhankelijk is van de temperatuur.
Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolieviscositeit heeft vastgelegd.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Daarom wordt de aanduiding bijvoorbeeld: 5W-30, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: 30, 40, 50.
SimonV