Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik strafbaar als mijn auto ongekeurd bij de garage ter reparatie staat?

De garage wacht al meer dan 1 week op een onderdeel wat niet voorradig is en zodoende is mijn auto nog steeds niet APK goedgekeurd. Ben ik nu strafbaar en krijg ik automatisch de boete thuisgestuurd, of gelden nu andere regels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
928

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

nee dat is geen probleem en zeker niet omdat je kunt aantonen dat je wacht op een onderdeel om de auto door de keuring heen te laten komen
en je gaat nu niet de weg op
maar zorg wel dat je auto gekeurd voordat hij de garage verlaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, volgens mij kun je na 1 week nog geen boete krijgen. Je hebt wel een maand of 2 speling. Na 2 maanden zonder APK vervalt ook je verzekering en wordt het dus link om de weg op te gaan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je er niet de weg mee opgaat is er niets aan de hand.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
De wet zegt hierover het volgende:

Artikel 4.7
1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

Lijkt mij dus dat als tie niet afgemeld is, de auto nog twee maanden na het verstrijken van de APK ook in de garage mag staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de garage is niet op de weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom gebruikte ik de woorden "lijkt" en "ook". Als tie op de openbare weg mag staan, zal het in een garage helemaal geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar die artikelen die jij aandraagt spreken niet over geparkeerde auto's buiten de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom is wetgeving niet alleen lezen, maar ook interpreteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een prima antwoord. Als de auto op de openbare weg mag staan, betekent dat dat het kenteken gedurende die maanden nog niet geschorst hoeft te worden om een boete te vermijden. Dan kan hij dus ook in de garage staan zonder extra maatregelen. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor, daar niet van, als de auto op de openbare weg mag staan, mag hij dat zeker in de garage. Maar het is niet onwaarschijnlijk dat er een langere termijn geldt wanneer de auto in de garage staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ wolgen Je hebt gelijk, er zal wellicht een andere (langere) tijd voor staan. De vraagsteller heeft het zelf echter over een week en op basis hiervan kan hij in ieder geval nog een tijdje vooruit zonder zich zorgen te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag er niet mee rijden. Ik deed dit wel en had meteen een boete (op de snelweg richting den haag wordt elke auto gefotografeerd en hang je dus meteen). Dus de garage moet groen kentekens gebruiken bij een testritje (en die van jou afplakken), doen ze niet want ze vinden het onzin, maar zo werkt het wel.
Bel anders de RDW eens, die geven je alle info direct per telefoon.
ja, althans formeel wel. APK is verlopen en dat is strafbaar. Zeker omdat je al twee maanden voor het vervallen van de apk een nieuwe keuring kan vernieuwen.
Praktijk is dat je geen problemen krijgt en als je een bekeuring krijgt heb je rekeningen ed van de garagehouder waarmee je een vorm van overmacht kan aantonen. D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding