Waarom kunnen sommige mensen niet inschatten of ze een rotonde kunnen oprijden of niet?

Ik erger me mateloos wanneer ik weer achter iemand sta die voor de rotonde staat te wachten op een auto die van links nadert maar die zich veel verder van de rotonde bevindt dan de persoon voor me. Er kunnen vanuit onze richting wel 6 auto's voor langs maar toch wordt er gewacht op verkeer dat niet komt omdat de auto van links, op de rotonde de eerste afrit neemt, dus in de richting rijdt waar ik sta te wachten! Als er met gelijke snelheid 4 auto's van 4 verschillende richtingen een rotonde oprijden, kan iedereen gewoon doorrijden..... Blijkbaar is dat voor sommigen niet te bevatten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat ken ik - heel vervelend, mensen die blijven wachten tot de complete rotonde inclusief alle toevoerwegen helemaal leeg zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onvoorstelbaar, niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rijbewijs A halen, dan kan je er langs..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak je rustmoment, ik weet dat je je ergert, maar denk er eens over na, en verplaats je in die ander. Zo erg is het niet om even te moeten wachten, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wachten op verkeer dat voor me langs rijdt is geen probleem. Dat moet zelfs, maar wachten op verkeer dat niet komt, ergert me mateloos en is volledig onnodig!

Antwoorden (6)

Om het feit dat mensen vaak veel te bang zijn om een ongeluk te krijgen en denken dat een auto er sneller is dat hij werkelijk aan komt rijden.

voordeel van deze mensen is dat ze andersom de fout niet maken...inschatten dat de auto later komt dan ze denken en dan volgt er wel een aanrijding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heeft lang niet iedereen inzicht op de weg, en laten we wel wezen er zijn helaas genoeg mensen die gewoon te onzeker zijn in het verkeer en beschadigingen.

Ik rij zelf 65000 km per jaar en ik rij daarmee vlot door omdat je de situatie snel kan inschatten door ervaring, dit heeft gelijk ook weer een nadeel, dat er onbekende situatie komen die je hierdoor dus verkeerd inschat (een veelrijder betekend niet gelijk een goede rijder natuurlijk).

Ik ben het ondertussen wel gewend dat niet iedereen even goed doorrijdt en ik leg me er wel bij neer.

Ik ken mensen die echter al het zweet uitbreekt als ze weten dat er een rotonde komt (en er zijn zoveel)!

Hetzelfde is eigenlijk ook zo met stoplichten, als iedereen tegelijk gas geeft kan iedereen tegelijk vertrekken en hoeven we niet te wachten totdat de voorganger eindelijk optrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, ook zo'n ergernis! Als ze nadat het licht groen wordt zo optrekken bij de Formule 1......
Er zitten helaas nogal wat onzekere mensen achter het stuur. Probeer gewoon om rustig te blijven, want dat is tenslotte nog het beste voor je eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rotonde is een betrekkelijk nieuw fenomeen binnen het Nederlandse verkeer.
Veel (oudere) bestuurders zijn er niet mee 'opgegroeid' en voelen zich kennelijk onzeker en / of hebben moeite met de verkeersregels en het inschatten van de (soms) vele verkeersstromen, verschil in snelheid, aanliggende fietspaden, zebra's (VOP's) etc.
Vóór en op een rotonde wordt veel van de bestuurder verlangd; niet iedere bestuurder heeft even veel verkeersinzicht of ervaring.
Er wordt gestreefd naar uniforme aanleg van de rotonde's (voorrang), maar dit is lange tijd niet het geval geweest. De ene keer had verkeer op de rotonde voorrang, en de andere keer moest je bestuurders van rechts voorrang verlenen. Bepaald niet duidelijk, mede omdat je voor de verkeerstheorie nooit op herhaling hoeft na het behalen van het rijbewijs.
Daarnaast geeft het niet juist, te laat, of totaal niet aangeven van richting mijn inziens ook de nodige verwarring, vooral bij weggebruikers die niet zo doortastend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er ook zo een.
Ik kan het gewoon niet inschatten.'
Komt geloof ik ook omdat ik een lui oog heb en dus wat minder goed afstanden kan schatten.
Maar ik vind het ook knap irritant dat mensen geen richting aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er denk ik ook zo een.
Ik kan het verkeer wel inschatten, maar vertrouw voor geen ene centimeter op mijn medeweggebruikers, die zich niet altijd aan de maximumsnelheid houden, geen richting aangeven of ineens harder optrekken. Dus zéker als ik kinderen in de auto heb, neem ik het zekere voor het onzekere en laat liever een auto teveel passeren dan dat er eente MIJ niet laat passeren.

Nu is het voorbeeld wat je noemt wel erg extreem, maar zoals sommige waaghalzen vlak voor andere idioten langsscheuren, hou je je hart vast dat het iedere keer maar weer goed gaat. Maar tien keer goed wil niet zeggendat het de elfde keer ook lukt, en 99 keer zegt niks over de honderdste. Ik blijf dus liever net effe aan de veilige kant. Pas als ik zeker weet dat ik de ruimte heb, OOK als de betreffende auto ineens niet of juist wel afslaat (zonder richting an te geven), de binnenbocht neemt of het gs intrapt, ij ik de rotonde op.

Ook fietsers zijn daar trouwens vaak een onzekere factor ; of ze nu wel of niet voorrang hebben op precies die rotonde, laten ze zich in de regel weinig aan gelegen liggen, en IK hoef geen fiets voor mijn wielen.

Als iedereen met een beschaafd tempo de rotonde op zou rijden, ende richting uit zou rijden die hij aangeeft, hoefde niemand te wachten. Helaas zijn het juist de mensen met wat meer haast die uiteindelijk de hele stroom ophouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje