Wat helpt tegen zenuwen (rijexamen)?

Binnekort heb ik rijexamen en ik ben suuuper zenuwachtig. Ik heb het gevoel dat ik er nog niet echt klaar voor ben. Ik ben ook bang dat mn zenuwen een negatieve invloed hebben op hoe ik presteer bij t examen. Hoe zorg ik ervoor dat ik zo min mogelijk zenuwen heb? En hebben jullie nog tips/ ervaringen voor t examen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
5.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik gebruikte valeriaanpilletjes. Wel eerst vantevoren testen hoe je er op reageert.
Ivana
5 jaar geleden
Valdispert. Een week van de voren 3 x daags 3 en je bent de kalmte zelf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een flinke slok alcohol
HaH2016
5 jaar geleden
Twee paracetamol nemen voor je examen en inderdaad een banaan en een kop thee ipv koffie. Mogelijk je instructeur vragen mee te gaan en hem van te voren vertellen hoe gespannen je bent. Hij of zij kan dit ook uitleggen aan de examinator en hopelijk tijdens het examen over koetjes en kalfjes praten met hem of haar zodat jij niet het gevoel hebt dat alle ogen op jou zijn gericht.
Verder rustig blijven, proberen niet teveel aan te denken door andere dingen te doen en vertrouwen hebben in jezelf.
Erna55
5 jaar geleden
@HaH2016 : om welke reden zou een pijnstiller ( paracetamol) goed zijn tegen de nervositeit ?

Antwoorden (3)

Een banaan eten voor je gaat rijden, volgens mijn nichtjes helpt het (geen idee waarom, maar waarom niet proberen)
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Haha dat had ik ergens ook gelezen, ga t zeker proberen! Maar ik vrees dat ik gewoon nog steeds super zenuwachtig ben & daardoor tijdens het examen echt heel slecht rij.
Amadea
5 jaar geleden
Is het dan wel echt zeker dat jij toe bent aan examen doen?
Een aantal tips op een rijtje:

- Leg je probleem uit aan de instructeur. Deze heeft hier de meeste ervaring mee en kan je ook het beste zijn ervaringen meegeven van examens in jouw regio.
- Geef ook aan dat je zenuwachtig bent bij de examinator. Deze kan hier rekening mee houden. Mijn ervaring is dat de examinators heel begripvol zijn met dit soort omstandigheden.
- Afhankelijk van hoe erg de zenuwen zijn kan je eens bespreken om een speciaal faalangstexamen te doen. Dit kost wel meer geld, maar hierbij heb je meer tijd tijdens het examen om zaken te bespreken en kan je ook een time-out vragen wanneer de zenuwen teveel worden. De normen voor slagen zijn hetzelfde als bij een regulier examen.
- Mocht je wel zakken, is dit niet het einde van de wereld! Slechts de helft van de mensen die afrijden slagen in 1 keer. Mocht het niet in 1 keer lukken, kan je daarna nog wat lessen nemen waarbij je je dan ook specifiek kan focussen op wat er mis ging. Daarnaast zal de tweede keer misschien ook wat fijner gaan omdat je al weet wat je te wachten staat.
- Tot slot, als je echt niet denkt dat je klaar bent voor het examen, is het misschien niet handig om eraan te beginnen. Bedenk je echter ook dat een betrouwbare instructeur jou geen examen af zal laten nemen als hij niet denkt dat je er klaar voor bent.

Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen en dat je slaagt!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er geen ding van maken, gewoon lekker gaan rijden. Net doen alsof je lekker allesn aan het rijdem ben. Niet teveel praten met je instructeur en niet teveel tweifele.
Iedereen heeft zenuwen dat hoort er bij.
Niet denken van wat andere van je denken maar gewoon je ding doen.