Waar hangt het verbruik van de airco van een auto vanaf?

De airco van een auto heeft vermogen nodig; dat merk je aan een hoger brandstofverbruik.

Waar hangt het benodigde vermogen van af?

Als het een beetje te warm is, laat ik de airco een beetje koelen. Als het veel te warm is, laat ik de airco maximaal koelen.

Geeft dit verschil in brandstofverbruik? Of is het alleen van belang *of* de airco aanstaat, en niet *hoe hard* hij aanstaat?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn airco is geen automatische. Als het warmer wordt, zal ik dus zelf de airco wat kouder moeten instellen om de temperatuur constant te houden.

Er zit dus geen thermostaat op mijn airco - het is maar een simpele uitvoering.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Hoe harder de airco moet werken, des te meer vermogen hij zal vragen, en des te meer brandstof het dus kost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De airco verbruikt extra energie zodra deze inslaat. Op het moment dat je de temp lager zet zal hij vaker inslaan en daardoor dus meer energie (lees brandstof) verbruiken.

Veel mensen denken dat een airco constant in werking is. Dit is echter niet zo. Hij schakelt zichzelf uit zodra er een bepaalde temp is bereikt. Echter hoe warmer het is hoe vaker hij zal inslaan en dus ook meer verbruiken.

Beneden de 4 graden werkt een airco niet. Hij zal dan nooit inslaan. Dus dan heb je geen extra verbruikskosten aan dit systeem.
Vaak gebruik je dan echter weer de achterruit verwarming wat opzich ook weer meer en extra energie vraagt.
Lood om oud ijzer dus.