Welke toerental is het meest zuinig?

bijv in een opel corsa 1,4 16v

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
21.2K

Antwoorden (3)

Het laagst mogelijke toeren ! Maar wil je snelheid vermeerderen dan gaat hij protesteren dan schakel je terug . Tussen zeg de 3000 en 4500 heeft een benzine motor de meeste kracht maar zuiniger is motor rond de 1500 toeren op een rechte weg en geen heuvels is dat een mooi toeren tal . Maar als de motor daar niet de kracht voor heeft een iets je hoger . Schakel snel van je een naar twee en dan snel naar drie enz schakel op tijd door en schakel wat te laat terug en laat de auto ver van te voren uit rijden maar dan bij snelheid vermeerderen schakel even terug en dan weer door . Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het meest zuinige toerental is dat waarbij de motor nog regelmatig blijft draaien, d.w.z. niet gaat schokken.
Dat houdt voor veel auto’s in pakweg 1000 toeren per minuut. In de hoogste versnelling rijden auto’s dan in de buurt van de 30 à 35 km/h.
Bij die snelheid is het echter niet goed te doen om met het overige stadsverkeer mee te komen. En zelfs midden in de nacht op een stl buitenweggetje is het niet makkelijk om het gaspedaal zo te bedienen dat de snelheid ook echt de hele tijd constant blijft.

Als ik ’s nachts echt op mijn laatste liter benzine hoop thuis te komen, en er is niemand op de weg, dan zou ik iets van tegen de 40 gaan rijden op de buitenweg of in de bebouwde kom, en op de snelweg zou ik dan wel érg scherp opletten of er geen ander verkeer aankomt, want dat is levensgevaarlijk. Maar zo kom je wel het verst.
Er is tegenwoordig geen minimumsnelheid meer op de snelweg, wel moet de auto (technisch gezien) daar minimaal 60 kunnen halen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

Omdat we in Nederland normaal altijd wel ander verkeer in de buurt hebben, heb je in de praktijk meer aan het advies van de ANWB, die het zo verwoordt:
“Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.”
http://www.anwb.nl/auto/besparen/zuiniger-rijden/economisch-rijden

Toelichting:
Er zijn veel automobilisten die menen dat hun auto bij een bepaalde snelheid het zuinigste rijdt, en dat je door langzamer dan die snelheid te gaan rijden dus per liter minder kilometers haalt.

Dit is een erg populair en buitengewoon hardnekkig misverstand.
Elke auto rijdt zuiniger bij een lagere snelheid, zolang je niet onder de ca. 1000 toeren komt, want daar wordt het moeilijk om nog gelijkmatig te blijven rijden omdat de auto niet meer vlot op het gas reageert.

Wel is waar dat de auto vaak een snelheid heeft waarbij hij relatief stiller is of minder trilt dan wanneer je iets zachter gaat rijden.
En je voelt je een stuk lekkerder onderweg als je het voordeel van het zuiniger verbruik afweegt tegen de andere mogelijkheid, namelijk dat je zelf prettiger opschiet als je vlot met de rest meerijdt, hetgeen in het verkeer hier ook voor de andere weggebruikers aangenamer is.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Terzijde wil ik nog opmerken, dat je bij het oprijden van de snelweg beter flink gas kunt geven (en nog niet meteen opschakelen) om zo snel mogelijk probleemloos in te kunnen voegen en mee te kunnen komen met het al aanwezige verkeer. Op die plek moet je even niet aan zuinigheid denken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je echt zuinig wil rijden dan mijdt je de snelweg.
Dat er geen minimumsnelheid geldt op de snelweg wil niet zeggen dat je zelf mag weten hoe hard of langzaam je rijdt. Je mag het overige verkeer niet in gevaar brengen en met 50 km per uur 's nachts op een snelweg zal oom agent dat wel zo beoordelen. De boete is vast hoger dan wat je aan benzinekosten hebt uitgespaard.
Uiteraard een zo laag mogelijk toerental (in een zo hoog mogelijke versnelling). Maar of dit gezond is voor je wagen is een ander verhaal.

Bij mijn benzinewagen merk ik dat wanneer ik te laag in toeren ga (zelfs als dat is zonder op te trekken) de motor bij het volgende verkeerslicht wel uit elkaar lijkt te trillen (ja, ik heb mij ook ooit laten misleiden door het fabeltje dat 1500 toeren in 5de geen probleem zou zijn).

Hoe lager de versnelling hoe minder de wagen een probleem lijkt te maken van lage toeren. Meestal houdt ik het volgende aan:

2de: minimum 500 toeren,
3de: minimum 1400 toeren,
4de: minimum 1800 toeren,
5de: minimum 2000 toeren.

Ga ik lager, dan komen na een tijd de genoemde 'tril'problemen bij het stilstaan terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Daar heb ik niet van terug!
Een auto die stilstaand uit elkaar lijkt te trillen omdat er een tijdje met een normaal technisch aanvaardbaar toerental is gereden waarbij toevallig een hoge versnelling geselecteerd was. Dat noem ik bijzonder.
Een automotor “weet niet” welke versnelling staat ingeschakeld. Wel hoeveel gas er gegeven wordt; bij een flinke tegenwind wordt het bijvoorbeeld al een ander verhaal. Wat me niet verbaast is dat er mensen zijn die het in deze met de deskundigen van de ANWB oneens zijn.
Want het verhaal dat er ideale snelheden zouden zijn, waaronder het verbruik toeneemt, blijkt gewoon onuitroeibaar. Dat hardnekkige misverstand speelde één jaar geleden in de antwoorden op een gelijkaardige vraag nog flink mee.
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/ideale-snelheid-zuinig-rijden.366276 Het tweede antwoord was toen correct, maar zelfs deze auteur gaat mee met de suggestie dat auto’s ideale snelheden hebben (d.w.z. dat je dan zuiniger rijdt dan wanneer je langzamer gaat), terwijl langzamer gewoon altijd zuiniger is, tot je bij de snelheden komt waar de motor het zwaar krijgt (onder de 50).
De andere auteurs houden het idee van ideale snelheden ook hoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, wat kan dan wel de reden zijn dat de motor plots begint te trillen nadat er een tijdje wat vaker in 5de aan 1500 toeren is gereden terwijl daarvoor in 3de wel vaker aan 1500 toeren werd gereden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet zo moelijk te bedenken hoor. Als je onder de door de fabrikant geadviseerde toerentallen gaat rijden (meestal rond de 2500tpm voor benzine), dan krijg je lastwisselkrachten in de aandrijving (het 'stotteren' van de motor bij te lage toeren). Die lastwisselkrachten moeten voornamelijk worden opgevangen door de rubberblokken van je motorophanging. Als je die maar vaak genoeg (over)belast door te lage toeren te draaien, dan gaan die blokken kapot en begint je motorblok in zijn ophanging te wiebelen. Blokken vervangen is dan de enige optie. En daarna normale toerentallen draaien! Dat de motor het vooral doet bij stilstand, komt omdat de motor dan 'vrij' in de ophanging ligt. Zodra je optrekt, kantelt de motor iets, waardoor hij zich vastzet en niet of minder rammelt. Alle rek is er op dat moment uit en alle momentkrachten komen op onderdelen die daar niet voor gemaakt zijn. Je sloopt dus gewoon je auto door lage tpm.