Waarom geeft mijn Peugeot 206cc soms melding koelvloeistof temperatuur te hoog?

Heb een Peugeot 206cc. Krijg soms melding koelvloeistof temperatuur te hoog. Vaak al na minder dan 5 km gereden te hebben. Maar deze melding verdwijnt weer na 5 seconden en temperatuurmeter gaat uit het rood. Na een paar kilometer herhaalt dit weer. Verwarming doet het. Vloeistof is bijgevuld en helder. Als ik de verwarming vol laat draaien stopt de melding ook. En soms rijd ik en heb ik geen melding of pas na 20km. Wat kan oorzaak zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
5.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is er recentelijk aan gesleuteld, dan moet hij wellicht ontlucht worden (lucht in koelcircuit). Er kan ook een tekort aan koelvloeistof in zitten. Daarnaast kan een blokkade in het koelcircuit zitten (thermostaat, maar ook de radiator kan verstopt zitten). Ook goed mogelijk is dat je koelvloeistoftemperatuursensor niet helemaal goed meer werkt, of dat zijn bekabeling (waaronder ook de connector!) defect is.

Antwoorden (1)

Dit probleem wordt veroorzaakt door een haperende of defecte thermostaat. Ook vervuiling van de koelvloeistof, met name in het thermostaathuis kan dit probleem veroorzaken.
De temperatuur van de motor loopt op maar kan deze warmte niet kwijt aan de radiator omdat de thermostaat dit verhinderd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het amtwoord, duidelijk. Enig idee wat de kosten gaan zijn voor vervanging thermostaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tamara45: De thermostaat zal rond de €50,00 komen. Het arbeidsloon zal de rekening wel aardig opschroeven. Dat laatste kan ik helaas niet inschatten. Succes.