Je autogordel met een veiligheidshamer naar je toe of van je af snijden?

Vroeg het me af.. ik weet dat een van de 2 de juiste manier is, maar ik kan niet vinden welke dat ik.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Auto's
7.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Volgens mijn snijd je langs je zelf heen. De gordel zit namelijk op je lijf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nooit naar je toe snijden. Ook met dit mesje niet... je zou jezelf extra kunnen bezeren. Overigens is dat niet het eerste wat je moet doen. Een gordel gaat niet los, omdat je zelf in de gordel hangt en zorgt voor de druk erop (je hangt erin, op je kop).
Als je jezelf schrap zet met je benen tegen dashboard/stuur en je je rug in de stoel/naar boven/achteren drukt, los je daarmee de druk op de gorden en zal je merken dat je heel makkelijk de gordel los kunt klikken.

Antwoorden (3)

Je snijdt nooit echt naar je lijf toe of ervanaf, maar altijd erlangs. Of je met je arm/pols een duwende of trekkende beweging maakt kun je zelf bepalen. Ligt er maar net aan wat voor jou op dat moment in de betreffende houding en met eventuele verwondingen het makkelijkste is.

Zit je gewoon rechtop en kun je beide armen nog makkelijk bewegen, dan snij je wellicht anders dan wanneer je auto op de kop in een sloot hangt of wanneer je auto op de zijkant ligt en je met je hele gewicht op een arm steunt. Dan moet je ten eerste al met je vrije arm bij die hamer kunnen komen (in het dashboardvakje is dus geen goede plek) en dan genoeg kracht kunnen zetten om te snijden.

Ben je rechtshandig en zit je op de bestuurdersstoel, dan is het het makkelijkste om met rechts de gordel door te snijden op je linkerborst, van boven naar beneden. Dat zou je kunnen duiden als 'van je af snijden' omdat je arm die beweging maakt. Maar zit je op de passagiersstoel, of zit je achter het stuur en moet je met links snijden, dan kun je het beste 'naar je toe' snijden, ergens ter hoogte van je buik waarschijnlijk.
Inekez1
5 jaar geleden
Altijd naar je toe. Zo kun je veel kracht zetten en heb je meer controle over de snijbeweging.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Snijden doe je nooit naar je toe, tenzij je gewond wil rake.