Is er een verschil tussen 'merken' brandstoffen?

Hallo

De prijzen van de brandstof kunnen sterk variëren van bedrijf/pompstation tot een ander bedrijf/pompstation.

Maar zijn de duurdere dan beter (additieven, minder verbruik, kuisen motor...)?
Bv: in 1 straat is er een Esso en een Gabriels. De Esso is 3 cent duurder, is hun brandstof dan beter? Want Esso beweert dat hun product de motor kuisen en langer meegaat (aka minder verbruik).

Klopt dit? Moet ik zoeken naar de goedkoopste of is de gulden middenweg Dé oplossing of is het duurste het meest aan te raden?

PS: het gaat hier vooral over diesel.

Alvast bedankt!

5 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Het beste antwoord

Ja, maar dat veschil is zo miniem dat het geen invloed heeft. Het is voornamelijk marketingpraat.

https://kassa.bnnvara.nl/pagina/discussie-premium-brandstoffen
Het is klinklare onzin om dergelijke 'premium benzines of diesels' te gaan tanken. De Keuringsdienst van Waarde (KvW) had onlangs een uitzending hierover aan gewijd. Toen werd duidelijk (door onafhankelijke) dat het tanken van dergelijke premium brandstoffen de motor niet schoner van werd of gehouden, niet bijdroeg aan zuiniger rijden. Dat op de 10.000 liter brandstof 1 liter (geconcentreed) supplement werd toegevoegd. M.a.w. je kunt dus de gewone brandstoffen blijven tanken.

---
Gewoon de goedkoopste nemen dus.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ ik heb ook geen bronnen kunnen vinden die wat anders beweren. Wel gek dat er zo weinig onderzoeken en tests gedaan (of te vinden) zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Zo zijn er heel weinig tests die allerlei halfzachte claims van fabrikanten onderzoeken. Zolang het geen keiharde wetenschappelijk te bewijzen (of onderuit te halen) claim is, zeg ik dat dan ook in mijn hoofd als ik een reclame hoor. "Merk X ondersteunt het natuurlijke proces...." is er een die ik laatst weer hoorde, heerlijke marketingpraat. Je kan het niet bewijzen of onbewijzen.
teusvh
5 jaar geleden
De sprecificaties waaraan een motorbrandstof moet voldoen zijn zo gedetailleerd vastgelegd dat er weinig ruimte is voor een fabrikant om daar wat mee te doen. Hij mengt en mixt de beschikbare ingredienten zo dat hij het goedkoopst uitkomt. Alles wat hij anders of extra doet kost hem geld. Bijvoorbeeld minder zwavel dan toegestaan.

Andere antwoorden (1)

Een uitgebreide test door een automerk,van merkbrandstoffen, bij eenzelfde (benzine)auto; gemeten over steeds hetzelfde traject, heeft uitgewezen dat je op BP-benzine de langste afstand kan rijden. Dit verschil met andere merken was echter zo gering dat het niet de moeite waard is, om je hier druk over te maken.
Gewoon tanken wat jou t beste uitkomt dus...…..