Waarom hoor ik een schurend en tikkend geluid bij het sturen?

Bij mijn auto hoor ik sinds kort bij het sturen vanuit stilstand, naar links of rechts, een droog schurend geluid en daarbij ook lichte tikgeluiden. Het sturen gaat verder uitstekend. Bij het sturen tijdens het rijden hoor ik deze geluiden niet. Het betreft een Audi A3 8P uit 2003.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou eerst de stuurbekrachtigings vloeistof eens peilen ipv meteen aandrijfassen te gaan vervangen

Antwoorden (1)

Uw auto heeft (zoals de meeste auto’s tegenwoordig) voorwielaandrijving.
Tikkende geluiden bij het ver naar links en rechts uitsturen (en dus meestal bij zeer lage snelheid) zijn ook zonder schurend geluid een karakteristiek verschijnsel als de aandrijfkoppelingen in de vooras versleten zijn. Bij het sturen op hogere snelheden zijn de stuuruitslagen veel kleiner (en je hoort dan veel meer rijgeluid wat het horen van dat tikkende geluid bemoeilijkt). De rubbers die de lagers van deze flexibele koppelingen omhullen en tegen straatvuil beschermen gaan ooit een keer stuk, en dit is voor de meeste voorwielaandrijvers op een gegeven moment een normaal slijtageverschijnsel.
.
Een zeer bruikbare beschrijving vindt u in de bron.
Bordensteker