kun je dezelfde autobanden gebruiken, maar dan een inch groter?

Op dit moment rijdt ik met zomerbanden onder mijn auto op een 13" velg. De afmetingen van de banden zijn 165/70R13.

Ik wil graag dezelfde maat gebruiken op een 14" velg, dus zou ik banden van 165/70R14 eronder willen doen. Mijn vraag is of dit mogelijk is en of de juiste verhoudingen dan behouden worden .

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga naar de garage of een bandenspecialist. Deze kunnen je een duidelijk antwoord geven.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het kan zijn dat met 14" velgen de maat 70 te hoog wordt voor je wielkasten, dan past je band er niet meer onder. Vaak kan je bij sites als velgenland gewoon je kenteken invoeren en krijg je alleen de passende maten te zien.

Antwoorden (1)

Op een 14" velg horen banden die op R14 eindigen. 165/70R14 kan dus wel. 165/70R13 past niet.
Toegevoegd op 17 september 2018 15:39: bron
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, de banden zullen om de velg passen beide 14". Maar of het wiel nog in de wielkast past. daar geef je geen antwoord op. De hoogte van het wiel is met 2,5 cm toegenomen.. Zou zo maar kunnen dat het wiel aan gaat lopen bij het zwenken (nemen van een bocht). Ook de juiste verhouding klopt niet meer. Omdat de omtrek van het wiel met ongeveer 8cm is toegenomen zullen snelheid en afstand niet meer goed worden weergegeven. Van mij een min