Hoeveel km kan je rijden na een klein onderhoud?

Hallo

Normaal wordt er gezegd dat een klein onderhoud 10 000 km oplevert.

Nu valt het me op dat na een klein onderhoud (diesel) ik pas na 20 000 km moet terug komen IPV 10 000 km.

De type motorolie is wel verschillend nu (5W30 IPV 5W40).

Hoe komt dat? Ligt het echt aan de motorolie?

Groeten

5 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (1)

Niet alleen aan de motorolie. De materialen die in de huidige motoren gebruikt worden zijn minder slijtagegevoelig, maar de hoofdzaak is, dat de verbranding in de motor tegenwoordig veel efficiënter is en veel minder vervuilend. Ter vergelijking: vrachtauto's rijden tegenwoordig al meer dan 100.000 km. van beurt tot beurt.
jc54