Kan ik een extra rijbewijs halen of curses doen voor bijvoorbeeld noodsituaties?

Bij de politie moet je volgens mij nog een extra cursus doen voor nood situaties of nat wegdek, snel reageren etc., nu ben ik er niet in geïnteresseerd om politie agent te worden maar dit soort dingen lijken mij wel handig om te kunnen. Als iemand mij probeert te beroven, of ik wordt achtervolgd of iemand probeert me van de weg af te drukken, of ik moet uitwijken voor een spookrijder (hoe je dat het beste kan doen), je weet maar nooit. Is dit mogelijk? Of is dit alleen voor de politie? En als het mogelijk is om zo'n cursus te doen, waar zou dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, er bestaan dat soort cursussen. Krijg je geen extra rijbewijs voor, want om met een motorvoertuig de weg op te mogen hoef je alleen maar aan te tonen dat je over de basisvaardigheden beschikt. Er zijn wel getuigschriften en diplomas.
De ANWB verzorgt goede slipcursussen, maar er zijn ook rijscholen die dat aanbieden.
Voor de andere zaken die je noemt kun je terecht bij instanties die opleidingen verzorgen voor beveiligingspersoneel etc.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is precies wat ik zocht!! Bedankt!