Is de binnenkant van je auto eigen terrein?

Volgens mij niet, maar ik kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Het beste antwoord

Het is geen terrein dus ook geen eigen terrein.

Maar wel heb je als eigenaar van de auto zeggenschap over wie de auto mag gebruiken en bepaalt daarmee dus ook wie er al dan niet in mag. Daarmee lijkt het wel erg op eigen terrein.

Eigendom is geregeld in Boek 5 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek.
Artikel 1, eerste lid luidt: Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben. Het tweede lid zegt: " Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken".

Zodra je in een auto bent maak je er gebruik van, ook al rijdt je niet. Immers: je zit erin, je laat je erdoor omhullen, beschermen tegen weer en wind, etc.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus als je je auto op de openbare weg parkeert breng je daarmee een paar kuub openbare ruimte onder jouw zeggenschap. Dat is evenwel een relatief stukje macht want zodra de gemeente het wil wordt jouw koninkrijkje naar een achteraf gelegen industrieterrein weggesleept
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf. Als je in het openbaar bent, dan niet
Ben je op je EIGEN domein dan wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Hoe weet je dit zo zeker, als ik vragen mag? Is hier jurisprudentie over? Of een wet waarin dit is te lezen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch jouw auto, als dat niet het geval is, dan zou iedereen dus zo in jouw auto kunnen stappen.
Antoni
9 jaar geleden
Veel dingen zijn juridisch niet zo eenvoudig als ze op het eerste gezicht lijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch maar een plusje, na het lezen van de reactie van HeerVoldemort :) Maar ik blijf het vreemd vinden.