ben met een spaanse getrouwd en we hebben een spaanse auto, mag ik dan als nederlander dan in nederland in die auto rijden(ben nog in NL ingeschreven)

13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

je mag in de auto rijden als de eigenaar in de auto aanwezig is en deze niet langer als 6 maanden aaneengesloten in nederland rondrijdt.
Ga je de fout in dan krijg je eerst een waarschuwing en daarna kan je een naheffing van de belasting krijgen die overigens behoorlijk pittig is.
Hou er wel rekening mee dat de belastingdienst met een omgekeerde bewijslast werkt, dus als men daar iets vindt zal jezelf eea moeten aantonen (het tegendeel) en dan is ook niet altijd even simpel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja.
Je mag echter die auto niet voor langer dan 6 maanden aaneengesloten in Nederland houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie permanent in Nederland zijn komen wonen zul je de auto officieel moeten importeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U mag als Nederlands ingezetene niet in een buitenlandse auto rijden binnen Nederland. Uitzondering is als u in buitenland werkt en een auto van de buitenlandse werkgever heeft. U mag deze auto echter alleen voor werkdoeleinden dan gebruiken, inclusief woon-werk verkeer.

U mag dus niet in de Spaanse auto rijden. Mocht u door de douane gecontroleerd worden, dan kunt u naast een boete ook het betalen van BPM opgelegd krijgen. Gaat dan meteen om enorme bedragen. Neem dat risico dus liever niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je bent nog in NL ingeschreven, dus je bent NL ingezetene, dan is de kans groot als je word aangehouden, dat je een zeer hoge boete moet betalen: boete + BPM.

Het mag alleen een halfjaar als Nederlander legaal in Nederland rijden als je in Spanje woonachtig bent

Kijk verder bij de belastingdienst of de douane op het internet.