op nieuwe snelwegen zijn soms 3 rijbanen. buiten de spits zijn er vaak maar 2 open. waarom niet altijd 3 banen?

Toegevoegd na 2 dagen:
ik bedoel geen spitsstroken, maar echt een extra baan waar dan meestal een groot rood kruis boven staat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag ik me ook al heel lang af. +!
itsme
13 jaar geleden
een extra baan waar meestal een rood kruis boven staat, is toch echt een spitsstrook.

Antwoorden (7)

ik begrijp dat er dan geen cameratoezicht is op die rijstroken ( om te besparen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle rijstroken open betekent ook dat er geen (of beperkte) vluchtstrook is. Dat gaat gepaard met een lagere maximumsnelheid.
Bovendien is vastgelegd dat die extra rijstrook alleen maar een tijdelijke openstelling mag hebben, anders moet de weg opnieuw worden ingericht (met ruimere vluchtstroken etc).
itsme
13 jaar geleden
het is juridisch niet toegestaan te smalle rijstroken permanent open te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een extra baan betekent ook extra manoeuvers. Er zullen meer auto's van baan wisselen. Meer manoeuvers is ook minder veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wettelijk vastgelegd dat spitsstroken niet mogen worden gebruikt bij mist, pechgevallen langs de weg, bij minder dan drieduizend voertuigen per uur en buiten de spitsuren. En ‘s morgens mag de spitsstrook pas na half zeven open.

Spitsstroken zijn vaak voorlopige oplossingen in afwachting van normale wegverbreding. Normale wegverbreding kan pas worden gerealiseerd na het doorlopen van langdurige procedures. Door de Spoedwet wegverbreding is een snelle besluitvorming en aanleg van spitsstroken mogelijk gemaakt. Echter er zitten dus wel beperkingen gekoppeld aan het gebruik van de spitsstroken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
wat jij bedoeld is een spitsstrook die tijdens de spits open gaat. Na de spits sluiten ze de spitsstrook weer. Een spitsstrook is om de doorstroming te bevorderen zodat er zo min mogelijk file staat en daarom zijn er 3 rijstroken en na de spits 2 rijstroken omdat voldoende is voor die rijksweg voor voldoende doorstroming bv A12 tussen zoetermeer en waddinxveen en de A27 tussen houten en vianen die hebben 3 rijstroken waarvan 1spitsstrook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is vanwege procedures gedaan. Het is met veel minder procedures (en dus vertragingen door procedurele obstructie door gesubsidieerde clubs als milieu defensie) mogelijk om een spitsstrook aan te leggen. Want omdat hiermee de weg "officieel" niet verbreed wordt hoeven er ook geen uitgebreide rapporten te komen die dan allemaal weer aangevochten kunnen worden (als bv de miliey effect rapportage) met alle vertragingen die dat oplevert.
Feitelijk zijn zo de anti auto lobby's buitenspel gezet.

Dus op deze manier konden de verbredingen , maar dan alleen tijdens drukte, vele jaren eerder gerealiseerd worden.