Onlangs reed ik met de auto rond en was ondertussen aan het bellen. Tijdens mijn rit kwam ik 2 agenten tegen.

Deze twee agenten waren het verkeer aan het regelen en hebben mij niet hebben aangehouden voor het bellen met de gsm.Een week later krijg ik een boete in de bus voor het rijden met een gsm in de hand. Mag een agent die al een functie aan het uitoefenen is en mij niet heeft aangehouden, een boete uitschrijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeuren omdat je dácht onder een boete uit te komen, en er vervolgens achter kwam dat je wel was betrapt? Tsk, tsk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh wees blij dat ze je niet aangehouden hebben, dat had in ieder geval 10 minuten vertraging opgeleverd en het verplicht beantwoorden van (in mijn ogen) niet ter zake doende vragen als: "Welk merk telefoon heb je?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mogen ze. Ik snap niet dat je denkt dat de wet voor jou anders is dan anderen... Of kun je gewoon slecht tegen je verlies?

Antwoorden (12)

Ja, natuurlijk. Wat is daar onredelijk aan dan?

Dit lijkt een beetje op klagen over een snelheidscontroleur die zich achter een boom verstopt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is overigens niet zomaar verboden. Dus zou berouw en gedragsverandering meer op zijn plaats zijn dan klagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag.
Je hebt simpelweg gewoon e wet overtreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de agent geen ondersteunend bewijs heeft is het niet geheel rechtsgeldig neem ik aan. Je kunt je bezwaar indienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verklaring van een agent is geldig bewijs, tenzij het tegendeel bewezen kan worden, in welk geval de agent met mijneed op zijn strafblad oneervol wordt ontslagen.
Ja dat mag. Net zoals een agent die bij een ongeluk komt kijken om schade & proces verbaal op te nemen, je mag bekeuren voor rijden onder dronkenschap. En omdat het er 2 waren, is er een getuige dat je dat inderdaad deed.

Je kan bezwaar indienen, maar je maakt weinig kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en je geeft het zelf al toe en ik zou hem maar direct betalen, succes

Jammer van het geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk mag hij dat, en terecht ook iedereen krijgt hem namelijk.
Het is echt levensgevaarlijk, je moet eens weten hoe je ongeconcentreerd aan het rijden bent als je aan het bellen bent. Je kind zal maar net oversteken bijvoorbeeld.
Daarom zijn de boetes ook zo ontzettend Jammer je had hem waarschijnlijk niet in je deur verwacht.
zonde geld, het door de plee spoelen gevoel :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Ik heb 1 keer een telefoongesprek achter het stuur gevoerd (toen het nog mocht) en ik had TOTAAL geen oog meer voor het verkeer. Ik kwam bijna op de verkeerde baan terecht! Toen was me wel duidelijk dat dit heel fout was, en ook als het nog zou mogen zou ik het niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed, ik heb er eentje voor mij gehad, die nam links en rechts alle lijnen mee al slingerend.
Ik bel ook nooit alleen al daarom en zeker omdat ik het doodzonde van het geld vind.
Toch zie je nog heel veel mensen bellen achter het stuur, ik snap dat niet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt alleen weinig uit of je hands-free belt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat klopt, je let gewoon niet meer op, op dat moment is bellen belangrijker en rij je op de automatische piloot met weinig reactie vermogen.
ja, dat mag, ook onder agenten zitten echte duizendpoten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat een agent aangeeft te hebben geconstateert en dat bekeurt doet hij onder zijn ambtseed.
Dat is voldoende. Geen rechter die je dan nog gelijk geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag en hopelijk kreeg je een fikse boete. Je bent namelijk een gevaar op de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een agent mag, ook al is hij op dat moment met een andere taak bezig, uiteraard optreden als hij strafbare feiten constateert.

Echter, het Openbaar Ministerie heeft bepaald, dat er voor niet handsfree bellen alleen een beschikking mag worden uitgeschreven in geval van staande houding.

U kunt dus in bezwaar gaan tegen de beschikking.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jij gelijk hebt . De "administratieve " beschikking is voor andere overtredingen , zoals fout parkeren .
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Niet handsfree bellen valt ook onder de wet Mulder. Echter het OM heeft als extra bepaald dat hier een staande houding bij moet. Anders wordt beschikking geseponeerd.
Yep. dat is geen enkel probleem. Sterker nog; als een agent buiten dienst is en jou een overtreding ziet maken mag hij je nog opschrijven zoals dat heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag, een agent mag je altijd bekeuren als je een wet overtreedt.