Mijn banden hebben bijna de wettelijke minimale profieldiepte bereikt. Kan ik nog even rijden?

Ik kwam er vandaag achter dat de buitenste TWI indicatoren in mijn voorbanden bijna gelijk zijn met het bandoppervlak. Natuurlijk heb ik meteen nieuwe banden besteld. Alleen moet ik morgen nog een aardig stukje snelweg rijden. De weersomstandigheden zijn prima, dus qua grip zal het niet meteen gevaarlijk zijn. Maar heb je bij (iets meer dan) 1,6 mm profieldiepte ook meteen een acuut hoog risico op een klapband? Is de band nu ook bijna dóór, zeg maar? Of hoef ik daar niet bang voor te zijn? Want ik zit er nu een beetje mee of ik mijn afspraak moet afzeggen. Het is heen en terug samen zo'n 500 kilometer...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat zal geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat zegt de garage?
Heb je er naar laten kijken?
TurfGraver
5 jaar geleden
De garage zegt, gelijk vervangen en ook de remblokjes, ruiterwisserbladen en nog veel meer. ;)

Het beste antwoord

1,6 mm wordt aangehouden, omdat er dan bij nat wegdek nog voldoende waterafvoer is door het profiel. De band is op zich dan nog veilig. Bij droog weer zou de band nog veel verder kunnen slijten, voordat deze onveilig wordt. 500 km. zal dus helemaal geen probleem zijn. Jouw banden zijn niet onveiliger dan gisteren of vorige week, en toen reed je ook met een gerust gevoel.
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus het betekent niet dat ie bijna doorgesleten is? Mijn bandenwissel is dinsdag, ik kan er dus tot die tijd gewoon nog lange ritten mee maken?
jc54
5 jaar geleden
Jij kunt vóór dinsdag niet zo veel kilometers rijden, dat de banden doorslijten. (Bij normaal gebruik).