Hoe kan het dat auto slecht is zijn 3e 4e en 5e versnelling wil?

Ik heb een audi a3 met 91000 km op de teller. Net particulier aangekocht. Prima auto en rijdt goed. Totdat ik vandaaf ineens de auto stroef in zijn versnellingen krijg. 1 en 2 gaan nog redelijk. 3 4 5 en 6 best zwaar. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

Synchromeshes lijnen niet goed meer op doordat ze misschien zijn versleten. Of je koppeling grijpt heel laag aan dus als het pedaal niet tot de bodem is ingetrapt heb ook dit soort verschijnselen. Hoe het ook zij, het is iets wat je niet makkelijk zelf kunt repareren.
Nog even een videootje van YT in de bron om het probleem visueel te bewonderen.
Je ziet in het filmpje dat Audi 'synchronising rings' waarbij voor 1 en 2 op een ring zit, en de rest op een andere ring die minder frictie heeft, ga niet voor de OEM oplossing maar volg het advies in het filmpje en vraag bij de garage voor de upgraded versie met meer frictie(niet de messing versies) En doe alle ringen tegelijk want anders heb je het gedonder later weer voor de 1e en 2e versnelling.
Toegevoegd op 30 april 2018 19:08: tekst