Tot wanneer kan ik op mijn winterbanden doorrijden?

Wat gebeurt er als ik te lang door ga rijden met mijn winterbanden? Ik heb mijn bandenwissel pas in mei en volgende week wordt het warmer dan 20 graden. Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Ja, het kan kwaad, het is soms zelfs levensgevaarlijk. Juist omdat er 30% minder grip is door de zomerhitte. In principe kun je doorrijden totdat het weer + 7 graden wordt, andersom geldt deze temperatuur ook. Deze regel is tegenwoordig beter te onthouden dan de maanden oktober/april nu het weer minder onvoorspelbaar is geworden.

ANWB ... Nadelen van winterbanden in de zomer:
-De remweg van winterbanden in de zomer is langer dan van zomerbanden
-Winterbanden hebben in de zomer een minder goede wegligging + minder grip dan zomerbanden
-In de zomer slijten winterbanden aanzienlijk sneller dan in de winter
---
Winterbanden: in zomer levensgevaarlijk! 30 procent minder grip door zomerhitte
https://www.euromaster.nl/.../winterbanden-30-procent-minder-grip-door-zomerhitte
https://www.telegraaf.nl/nieuws/.../rijden-op-winterbanden-in-zomer-levensgevaarlijk
---
Wanneer moet ik met winterbanden rijden?
Het weer wordt alsmaar onvoorspelbaarder en de winter kan plotseling heel streng worden. U hoeft voortaan maar één regel te volgen: wanneer de temperatuur onder de +7°C zakt, is het tijd om te veranderen naar winterbanden.
Andersom is het een kwestie van kan het kwaad? ja slijtage en nog erger minder grip, bewezen is dat het levensgevaarlijke ongelukken kan verwoorzaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je! Ik heb mijn bandenwissel nooit zo laat gehad. Bij mijn garage zat de agenda al heel snel vol en had ik geen andere keuze dan mei :-(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan! Is er geen andere dealer/garage die eerder een plekje heeft. Lijkt mij een goede reden om even vreemd te gaan.. Bestaat Kwik Fit nog? jarenlang goede ervaringen, even bellen, kun je elke dag terecht.
KwikFit Hoofddorp - Autokeuring in Hoofddorp, Nederland
Adres: Hoofdweg 662, 2132 BT Hoofddorp
Openingstijden: Sluit binnenkort: 17:30 ⋅ Gaat open om 08:00 za
Telefoon: 023 561 5784
Provincie: Noord-Holland
Ook filialen in A'dam Zuid Oost/Oud Zuid en Noord filialen, Leiderdorp, Zoetermeer meerdere. Kiest u maar.

Andere antwoorden (1)

Het kan geen kwaad om door te rijden, maar goed is het ook niet. Winterbanden slijten een stuk harder in warm weer.