Waar moet mijn auto uitrusting aan voldoen bij een rit door Zwitserland eind maart?

Hallo,
Aankomend paas weekend (specifiek 31 maart en 1 april 2018)
Willen mijn zwager en ik met de auto een flits bezoek aan Zwitserland/de alpen brengen.
Specifiek interlaken en omgeving, om hier de highlights te bekijken.
Nu vroegen wij ons echter af wat naast het verplichte vignet een vereiste en raadzaam is ?
Denk hierbij aan winterbanden ,sneeuwkettingen etc..

De alpen en zijn hoogte's maar toch het begin van de lente brengen mij in verwarring met waar aan te denken .

Vandaar mijn vraag aan jullie ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (3)

De hele maand april kan er nog sneeuw vallen in de Alpen. Het is met Pasen ook nog gewoon wintersport-periode. Winterbanden zijn in Zwitserland niet verplicht, maar eind maart nog zeker aan te raden. In zowel Duitsland als Frankrijk (weet niet welke route je rijdt) zijn winterbanden nodig bij 'winterse omstandigheden'. Dat is niet alleen verse sneeuw, maar ook gladheid door nachtvorst of dooiende sneeuwmodder die op de weg terecht komt. In Frankrijk zijn winterbanden alleen verplicht als dat met een bord is aangegeven. Bij sneeuw of ijsvorming in de Alpen zal dat vrij zeker het geval zijn.

Op de site van de ANWB vindt je meer informatie over wat mee te nemen in de auto als je door een ander land rijdt. Niet alleen in de winter, maar het hele jaar zijn in sommige landen veiligheidshesjes, gevarendriehoeken etc. verplicht.
Inekez1
6 jaar geleden
De ANWB raadt deze benodigdheden zeker aan als je gaat autorijden in de bergen:
- Gevarendriehoek
- Veiligheidshesje
- Verbanddoos
- Winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden
Check alvast op het internet tips voor veilig autorijden in de bergen, zoals hoe je je moet voorbereiden, wat de verkeersregels zijn in de bergen en hoe je het best kunt remmen, schakelen en parkeren. Hopelijk heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vergeet een vignet niet voor op de weg
In Duitland sinds kort ander type winterbanden nodig - googel dat eerst even
een fles water voor als je stil valt ergns anders voor in je radiateur.
Een brok karton voor als je in de sneeuw vast raakt en moet graven, inklap schep
beter mee verlegen als om verlegen