Kan je je verbruik ook meten bij niet helemaal volle tank?

Laatst heb ik getankt en mijn tank niet helemaal volgedaan.
Toen ik weer ging rijden zag ik wel dat het pijltje vd benzine meter helemaal gevuld was (volgens mijn eigen berekeningen had ik waarschijnlijk 44l toen in in mijn 50l tank en kon er vermoedelijk nog een paar bij).
Volgens mijn excel sheet is waar ik het verbruik wil berekenen (moet nog helemaal beginnen) moet ik beginnen met een volle tank. Wat zeggen jullie, gewoon wachten tot volgende tankbeurt en alles gaan berekenen met een ``echte`` volel tank, of kan ik ook de kmstand gebruiken van toen mijn tank net niet vol was? Ik zou zelf zeggen het eerste eigenlijk.. maar heb nogal weinig geduld :-)

Link excel: http://www.computerprive.nl/autoverbruik.htm

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (1)

Om een berekening te kunnen maken van je verbruik die de werkelijkheid zo goed mogelijk benaderd (een beetje marge in de metingen houd je altijd) zul je bij elke tankbeurt, dus ook de eerste, de tank helemaal vol moeten tanken. Dus tot het pistool vanzelf afslaat. Ga je de hoeveelheid gokken aan de hand van het metertje op je dashboard, dan is je foutmarge vele malen groter.
Geen geduld en wil je vandaag beginnen met meten? Ga dan nogmaals naar het tankstation en gooi de tank volledig vol, tenzij je verwacht dat er maar een paar liter bij kan. Meestal geldt namelijk een bepaalde minimale hoeveelheid die je moet tanken.
Inekez1