Mag je op een parkeerplaats waar je in parkeermeters moet betalen ook parkeren als je een vergunning hebt?

Er staat dus een bord ``Parkeren met een parkeermeter```
(``NIET parkeren vergunninghouders``). Mag je hier dan wel of niet parkeren met een vergunning zonder in de parkeermeter te betalen?

(Deze uitleg maakt het misschien ingewikkelder dan het is, dus lees de vraag even opnieuw :-) )

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Je moet (ook al heb je een vergunning) parkeren met een parkeermeter (dus betalen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wow.. Dan betaal je eigenlijk dubbel.. want parkeerplaatsen voor vergunninghouders zijn er bijna niet..

Antwoorden (1)

Dat hangt van de gemeente af.
Aangezien het ondoenlijk is om het voor alle gemeenten uit te zoeken, en het ook betrekkelijk zinloos lijkt, omdat een burger slechts voor één vergunninggebied een vergunning zal hebben, zou het handig zijn als u erbij vermeldt over welke gemeente en welk vergunninggebied de vraag gaat. Anderszins is het weer niet de bedoeling om zulke persoonlijke gegevens op GV te zetten, dus wordt het toch iets om zelf uit te zoeken.

Vlissingen stelt:
“U mag de vergunning niet gebruiken * op parkeerplaatsen waar moet worden betaald, tenzij dit bij de uitleg staat aangegeven. Ook kan er een 'uitwijklocatie' op uw vergunning staan. [...] Daarnaast zijn er per zone ook plaatsen waar u ook mag parkeren op betaald parkeren plekken. Dit staat apart aangegeven op de kaartjes.”
* Goed, je mag de vergunning dus niet gebruiken om op betaalparkeren plaatsen te gaan staan. Dat neemt uiteraard niet weg dat je er met je koets wel mag gaan staan, maar dan betalend net als mensen van buiten.
En op bepaalde plaatsen (aangegeven op de kaartjes) mag je er wél met gebruikmaking van de vergunning op gaan staan (dus daar wel dan zonder te betalen).
https://www.vlissingen.nl/inwoner/verkeer-en-parkeren/parkeren/vergunningshouders/

In Zwolle mag je ook vergunningparkeren op betaalde “parkeerapparatuurplaatsen”. Maar dat geldt niet overal in Zwolle, en het mag alleen in het vergunninggebied van jouw vergunning. Lang verhaal in http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Zwolle/CVDR604281/CVDR604281_1.html

In Nijkerk is het ook op die manier geregeld. Je mag in je vergunninggebied waar tevens betaald parkeren geldt, met vergunning wel gratis staan (zolang er plek vrij is), terwijl bezoekers daar moeten betalen:
“De bezitters van een parkeervergunning in een 'betaald parkeren' gebied zijn niet verzekerd van een parkeerplaats. De parkeerplaatsen blijven immers openbaar en iedereen die bij de parkeermeter betaalt, mag daar parkeren.”
https://www.nijkerk.eu/inwoners/onderwerpen-a-z_42056/product/parkeervergunning_351.html

Deventer stelt:
“Bijna alle parkeerplekken in de binnenstad en de Raambuurt kunnen gebruikt worden door zowel vergunninghouders als betaald parkeerders.”
https://www.deventer.nl/parkeren
Vergunninghouders mogen overal parkeren. Maar op de kortparkeerplekken mag dat alleen tussen 17.00 en 09.00 uur.
https://www.deventer.nl/leven/verkeer-vervoer/parkeren/omzetten-vergunningparkeren-naar-betaald-parkeren
Bordensteker