Mag je met een koptelefoon (open systeem) naar niet al te harde muziek luisteren tijdens het autorijden?

Een autoradio mag immers ook en die kan je zelfs vrij hard zetten. Al hoewel dat volgens mij ook niet mag. Met een koptelefoon (open systeem) kun je immers ook de omgeving nog wel horen, mits je de muziek uiteraard niet te hard zet. Een in-ear systeem is een ander verhaal denk ik, want dan kan je ook niets van de omgeving horen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (7)

Als je:" hoe dan ook" een geluidsbron in je auto hebt (ook koptelefoon) welke je omgevingsgeluiden beinvloed kan je m.i. niet meer anticiperen in het verkeer. De saignalen van hulpdiensten hoor je niet of nauwelijks almede geluidsignalen van medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja mag wel, handsfree met oordop mag toch ook

Toegevoegd na 2 minuten:
bellen bedoel ik ( handsfree )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rrrobb;

Ik denk dat de wegenverkeerswet hier geen uitsluitsel over geeft. Dat betekent in de praktijk dat je overgeleverd bent aan de interpretatie van artikel 5 (gevaarzetting in het verkeer voor jezelf en/of anderen) door individuele pliesies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel, maar verstandig is het uiteraard allerminst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de motor geluid nog kan horen,
Dacht ik van wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mensen in de auto zou VERPLICHTEN omgevingsgeluiden te moeten horen, dan zouden dove mensen niet mogen autorijden. Lijkt me bijzonder vervelend. Okee, blinden mogen het ook niet, maar die zouden het denk ik ook niet zo graag willen.

Alles wat afleidt van het verkeer echter, is een gevaar op de weg. Dat kan dus ook te harde muziek zijn, maar ook handsfree bellen : het is het gesprèk dat afleidt, niet de telefoon in de hand. Helaas is dat niet allemaal in regeltjes te vangen, en moeten er wat dingen door de vingers glippen. Harde muziek is er zo één. En aangezien je met een rijdende boom-box ook nog eens overlast veroorzaakt voor het overige verkeer, heeft een koptelefoon mijn persoonlijke voorkeur. Maar geef dan wel je ogen de kost ; die heb je dan HARD nodig. Zoals een dove zijn gehoorverlies met alerter zicht compenseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel dus ik zou het gewoon doen en als je word aangehouden omdat het toch niet mag kun je gewoon zeggen dat je niet wist dat je geen koptelefoon op mag.