Hoe werkt afremmen op de motor?

Ik snap dat het werkt door terug te schakelen, maar hoe werkt het precies? Wat zorgt er voor dat de auto afremt? Als ik de auto in z'n vrij zet rolt de auto gewoon door dus het komt niet door de frictie van het asfalt. Laat de motor de aandrijving stroever verlopen ofzo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Afremmen op de motor doe je door je gas los te laten. De motor levert dan geen trekkracht meer. De auto heeft nog snelheid, en daardoor gaat de auto de motor aanduwen. Dat kost energie, en de auto remt dus af. Als je naar een lagere versnelling terugschakelt moet de motor nóg harder gaan draaien bij diezelfde snelheid, en is de motor een nog zwaardere belasting voor de voortrollende auto, die dan nog sterker afremt. Een misverstand is dat je op de motor afremt door terug te schakelen en de koppeling op te laten komen. Dan rem je af op je koppeling in plaats van op de motor. Schakel terug, geef gas tot het juiste toerental bij die versnelling, laat de koppeling opkomen, en laat je gas los. Dan rem je weer af op de motor.

Gas los laten en uitlaten rollen, vergeet niet optijd terug te schakelen want anders kom je op te lagen toeren en gaat je auto spastich doen. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit niet goed is voor je blok, wel is het goed voor langere behoud van je remblokkies maar ja wat heb je liever kapotte motorblok of versleten remblokkies.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100