Hoe werkt afremmen op de motor?

Ik snap dat het werkt door terug te schakelen, maar hoe werkt het precies? Wat zorgt er voor dat de auto afremt? Als ik de auto in z'n vrij zet rolt de auto gewoon door dus het komt niet door de frictie van het asfalt. Laat de motor de aandrijving stroever verlopen ofzo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Terug schakelen dan zet je je versnelling dus een lager en niet in zijn vrij. Door daarna je koppeling weer te laten opkomen remt de motor af door de lagere versnelling.

Antwoorden (3)

Afremmen op de motor doe je door je gas los te laten.
De motor levert dan geen trekkracht meer.
De auto heeft nog snelheid, en daardoor gaat de auto de motor aanduwen.
Dat kost energie, en de auto remt dus af.
Als je naar een lagere versnelling terugschakelt moet de motor nóg harder gaan draaien bij diezelfde snelheid, en is de motor een nog zwaardere belasting voor de voortrollende auto, die dan nog sterker afremt.
Een misverstand is dat je op de motor afremt door terug te schakelen en de koppeling op te laten komen. Dan rem je af op je koppeling in plaats van op de motor.
Schakel terug, geef gas tot het juiste toerental bij die versnelling, laat de koppeling opkomen, en laat je gas los. Dan rem je weer af op de motor.
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Uitstekend en volledig antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik kan het deels volgen maar heb toch nog een vraag. Want je zegt dat omdat de auto nog snelheid heeft deze de motor gaat aanduwen, en vervolgens dat dit energie kost wat vervolgens de auto afremt. Maar wat remt de auto dan precies? Wat gebeurt er zodat de auto meer afremt dan wanneer je deze in zijn vrij laat uitrollen? Sorry als je iets dubbel moet uitleggen maar ik begrijp het nog niet volledig.
Reddie
6 jaar geleden
Stel je loopt op de markt vlot naar het andere eind, waar je moet wezen.
Maar opeens kom je een treuzelaar tegen.
Je besluit hem op te duwen. Op dat moment loop je zelf toch langzamer. Je wordt afgeremd.
Doe voortrollende auto ben jij. Die treuzelaar is de motor (als je het gas los laat).
Gas los laten en uitlaten rollen, vergeet niet optijd terug te schakelen want anders kom je op te lagen toeren en gaat je auto spastich doen. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit niet goed is voor je blok, wel is het goed voor langere behoud van je remblokkies maar ja wat heb je liever kapotte motorblok of versleten remblokkies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, de anwb berichte jaren geleden dat afremnen op de motor beter was voor de motor. Later werd het bekend, dat het een leugen was. Omdat het van de shell afkomstig was . Je verbruikt dan meer benzine. Kassa voor de shell. Maar ik kan dat verhaal nergens meer terug vinden. !!!