Wordt een auto bijna even snel warm ondanks dat de tempratuur kan verschillen (biiv -25 / -35)?

Het idee komt erdoor dat de verbranding 300 graden is in het motor blok, en of het nou -25 is, -10 of -35, het wordt bijna even snel 22 graden in mijn auto, toch? Of niet? Waarom wel waarom niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijv -25 / -35*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Reddie
6 jaar geleden
Jawel, je redenering klopt.

Antwoorden (1)

Om van -35 naar 20 graden te gaan is meer warmte van het motorblok nodig, dan van -25 naar 20. Dus nee de auto word niet even snel warm.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is helaas niet de vraag, de vraag is of het even snel is. Als je 300 graden met -25 graden combineerd kom je eerder bij de 25 graden. De snelheid waarmee je bij de 25 graden komt, is dat bijna even snel vanuit -35. De vraag is dus of de auto er ook +-25% langer over doet qua tijd om warm te worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Marco, zoals je dat hier toelicht is niet zoals de meeste mensen je vraag zullen interpreteren. Je kan dat beter ook nog even bij de toelichting zetten. Ik verwacht trouwens dat het langzamer gaat, dat omdat door het grotere temperatuurverschil tussen de cabine en de buitenlucht ook het warmteverlies uit de cabine groter zal zijn, en je dus veel meer energie ( warmte) nodig zal hebben dan voor het opwarmen van een perfect geïsoleerde afgesloten ruimte.