Is de risico slippen groter met een grotere of lagere profieldiepte?

Is de kans op slippen groter met een winterband (4mm) of met een zomerband (1.6mm)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (2)

Dat is zo niet te zeggen. Het hangt namelijk ook af van onder meer het materiaal van de band, de grootte van het contactoppervlak, de temperatuur van de band en de vochtigheid van het wegdek. Je zult het in specifieke omstandigheden met specifieke banden moeten testen. Uit testen van autobanden blijkt ook steeds dat er grote verschillen zijn in prestaties tussen banden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.rijschool-tatenhove.nl/aquaplaning_3/index.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op zich correct, maar geen antwoord op de vraag. Die gaat specifiek over de invloed van de profieldiepte.
Ik denk dat je uit moet gaan van verder gelijkblijvende omstandigheden. Hoewel overigens zomer- en winterband behalve profieldiepte idd ook van samenstelling verschillen, dus daar heb je wel een punt. In die zin zou de vraag wellicht wat verduidelijkt kunnen worden: gaat die alleen over verschil in profieldiepte of ook over andere factoren.
Bij nat wegdek raak je sneller in de slio met een laag profiel. Dit komt doordat het water niet afgevoerd kan worden. Waardoor aqeaplaning kan ontstaan. Bij droog wegdek is het beter om geen profiel te hebben. Dan maakt de band meer contact met de weg en heb je meer grip.