Kun je een vrachtwagen rijbewijs in het leger halen, zonder dat je een autorijbewijs hebt?

Een vroegere leraar van mij heeft zijn vrachtwagenrijbewijs in dienst gehaald. Toen de diensttijd was afgelopen, kon hij het normale autorijbewijs laten bijschrijven voor 60 gulden. Hij had dus een rijbewijs, zonder dat hij ooit in een personenauto had gereden.

Kan dat nog steeds?

En wie neemt het examen af als je bij defensie het rijbewijs haalt, is dat defensie zelf, dus buiten het CBR om?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
4.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vroeger, toen waren bierkratten nog van hout....
tinus1969
6 jaar geleden
@TurfGraver, precies. Dit soort leuke dingetjes zijn tegenwoordig flink afgeknepen.

Antwoorden (1)

Opleidings- en Trainingscentrum Rijden (OTCRij) verzorgt rijopleidingen, chauffeur gerelateerde opleidingen en bergingsopleidingen.

Defensie neemt ook zelf het examen af.

Een militair rijbewijs kan binnen 3 jaar worden omgezet naar een gewoon rijbewijs. Daarvoor moet je naar de gemeente.

Maar de omzetting is alleen mogelijk voor een voertuig van dezelfde categorie. Een militair rijbewijs voor een vrachtwagen geeft dus geen recht op omzetting naar bijv. een rijbewijs voor motor (A), personenauto (B) of bus (D).
Computoon