Hoe kan ik voorkomen dat ik een elektrische schok krijg als ik uit de auto stap?

Iedere keer als ik als passagier bij mijn man in de auto zit krijg ik een schok als ik uitstap en de deur wil sluiten. Ik probeer mezelf al te ontladen door eerst de raam aan te raken maar het helpt niet. Als ik zelf rijd heb ik hier geen last van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
15.1K

Het beste antwoord

De schok komt van elektrische lading. Die lading breng je op jezelf aan tijdens het uitstappen.

Bij het uitstappen draai je met je kont over de zitting van je stoel; daarna schuif je met je rug langs de rugleuning van de stoel. De wrijving van stof langs stof laadt jou op.

Waarschijnlijk stap je als bijrijder op een andere manier uit dan als chauffeur. Dat kan komen doordat je als chauffeur onder je stuur door moet, terwijl je als bijrijder alle ruimte hebt om te bewegen. Het kan ook komen doordat je aan de ene kant sowieso op een andere manier uitstapt dan aan de andere kant, doordat je links- of rechtshandig bent, en links- of rechtsbenig.

Je kunt een aantal dingen doen.

Je kunt eens heel goed opletten welke draai- en schuifbewegingen je maakt als je als chauffeur uitstapt. Stap dan als bijrijder op *precies* dezelfde manier uit. Nadeel hiervan is dat dat tegennatuurlijk kan zijn, en dus moeilijk aan te leren.

Je kunt ook een doek op je stoel leggen, of een kralenkussen. Bij andere materialen laad je jezelf op een andere manier op - bij het juiste materiaal laad je jezelf *niet* meer op. Je krijgt dan geen schok meer.

Wat ik zelf vaak doe is: eerst het portier openen (beter: eerst kijken of er geen fietser aankomt!), dan de *metalen* rand van het portier stevig vastpakken, en dan uitstappen. Onderwijl de hele tijd het metaal stevig vasthouden. De lading die ontstaat tijdens je uitstapbewegingen, wordt dan *direct* afgevoerd, en kan zich dus niet meer ophopen tot een schok.

Soms lukt ook deze methode niet. Dan stap ik heel gewoon uit, en sluit ik het portier door tegen het raam (het glas dus) te duwen. Of, als ik bijvoorbeeld een tas bij me heb, duw ik het portier dicht met die tas. De schok ontstaat namelijk alleen wanneer je het metaal van de auto aanraakt; doe je dat niet, dan krijg je ook geen schok.

Bij de laatste methode moet je niet meteen na het uitstappen je man een hand geven (of zelfs zoenen), want je bent nog opgeladen, en die lading heeft een minuutje nodig om weg te sijpelen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

handen een beetje vochtig maken, dat haalt de spanning weg als het goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige auto's kopen een speciaal plastieken onderdeel die ze achteraan de auto plaatsen. Dit sleept over de grond en ontlaadt de auto.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat kan niet. Plastik geleidt geen stroom, en kan de auto dus niet ontladen.
AWM
13 jaar geleden
In die strips zitten koperdraadjes. Maar dat maakt niet uit, ze doen helemaal niets.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, ja, dan wordt de auto mogelijkerwijs ontladen. Mits het asfalt of de straatstenen goed geleidend zijn, natuurlijk - wat niet zo is, behalve als het regent, maar dan heb je die strips sowieso al niet meer nodig. Dus inderdaad, die strips doen niets. En trouwens, wat heeft het voor zin de *auto* te ontladen, als de schok komt doordat de *passagier* zichzelf oplaadt tijdens het uitstappen?
Je kan de deur inderdaad sluiten door tegen het raam te duwen i.p.v. tegen de deur zelf. Of je kan het met je mouw doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoenen met leren zolen dragen, of voor het uitstappen je vlakke hand op het dak leggen en dan de auto verlaten. De auto pas loslaten als je uitgestapt bent. Probleem opgelost (behalve als je een cabrio met kunststof dak hebt.
paulus811
13 jaar geleden
Buiten de hier aangedragen oplossingen om heb ik een suggestie die heel goed werkt. Koop 2 stuks zwarte toermalijnen (een kristalsoort) bij een stenenwinkel van ongeveer 5 a 6 cm grootte en draag deze in de linker,- en rechterbroekzak. Deze kristalsoort voert namenlijk in en externe spanning af, alsmede statische spanning. Ikzelf draag al jaren in mijn jaszakken een paar zwarte toermalijnen om het punt wat je opnoemt. Probeer het uit, het werkt supergoed! Ze moet ze van tijd tot tijd wel even laten ontladen in water, vanwege de opgenomen spanning. Ze borrelen dan dat het een lieve lust is in het water, wanneer dat gedaan is zijn ze weer ontladen en kan je ze wederom gebruiken tegen de statische spanning. Zwarte toermalijnen gaan vrij lang mee als je ze hiervoor gebruikt, zeker een jaar of twee. Op de foto zie je hoe de zwarte toermalijn ontlaadt in water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn statische ontladers op de markt. Bij de Halfords kun je een sleutelhanger kopen die je tegen je auto aanhoudt. Is de auto geladen gaat het lampje van de sleutelhanger knipperen, wanneer het lampje stopt met knipperen is de auto ontladen en kun je ‘m aanraken zonder schokje. Ik kon geen foto vande sleutelhanger van de Halfords vinden, wel van deze sleutelhanger. Iets anders model, dezelfde werking:

http://www.gadgetsandthings.nl/detail/18988-GT026-Statische-ontlader

Werkt echt super, bij mij zit 'ie standaard aan m'n autosleutel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou je deur vast tijdens het uitstappen dan ontlaad je zonder dat je het merkt. Werkt echt heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog eens goed naar je schoenen kijken.
Als je geen rubberen of hele dikke synthetische zolen hebt, kan de statische lading die je in de auto oploopt niet weg bij het uitstappen, en ontlaadt je bij het aanraken van de deur of iets anders van metal(of een uitstappend kind :lol: )
Ik heb precies hetzelfde als ik Crocs draag, maar op schoenen met rubber zolen heb ik nergens last van. Zelfde auto, zelfde kleren, andere schoenen.