Hoe kan het dat als ik elke keer auto rijd vaker rechts afsla dan links?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Erna55
7 jaar geleden
Het klopt dat je vaker rechtsaf slaat dan linksaf. Maar ik vraag me af : Hoe heb je dit ontdekt ? Turf je het aantal afslagen links of rechts ? Op een snelweg kun je niet rechtstreeks links af. Via een afrit naar rechts of een klaverblad kom je uiteindelijk uit waar je " linksaf" had moeten slaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik hou het bij met een klikkertje, maar op de fiets sla ik ook vaker rechts af...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3x rechts af is stiekem links . Uitgevonden door de heren koot en Bie Vd legendarische tegenpartij .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@pukpoek Je zou met de informatie die je krijgt even je klikgedrag bij moeten stellen en kijken of het nog steeds klopt wat je zegt. (of je moet de "het komt door snelwegafslagen en rotondes" een bevredigend antwoord vinden.) Rotonde 1 kwart= rechts 3 kwart= links. rechtdoor of terug= geen clicks. Afslaan snelweg = geen click. (als een rotonde uit 3 afslagen bestaat moet je die zien als zonder rechtdoor. 1e afslag is dan rechts, tweede links. Dan kom je precies uit. Mocht je dan nog significant vaker naar rechts afslaan dan naar links moet je je afvragen of je wel de meest directe route kiest. Er zijn mensen die hun route bewust zo plannen dat ze enkel rechts af slaan. Dat zijn er maar een paar op de hele Nederlandse bevolking, wellicht doe je er onbewust ook een klein beetje aan. In theorie kan het ook zo zijn dat jij op een plek woont waar je haast gedwongen een aantal keer rechts af moet vanwege 1-richtingsverkeer en op de terugweg via een straat weer terug bent. Ik kan namelijk geen goed logisch argument vinden waarom jij (of een ander) meer rechts dan links af zou slaan als je de voornoemde gevallen weghaalt.

Antwoorden (2)

Dat komt omdat we in NL aan de rechterkant van de weg rijden. Afslaan naar rechts is dan makkelijker want je hoeft dan niet de andere kant van de weg over. Op snelwegen sla je rechts af ook als je uiteindelijk naar links wilt, denk maar eens aan klaverbladen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Dat komt omdat we in NL aan de rechterkant van de weg rijden. Afslaan naar rechts is dan makkelijker want je hoeft dan niet de andere kant van de weg over." ?? Dat argument vat ik niet, of sterker ik lees het als een non sequitur. Ik rij op een weg en als ik links af sla ben ik er direct. Nu kan ik ook rechts, rechts, rechts, rechtdoor (oversteken) rechts en rechts gaan en dan ben ik er ook, duurt even, is honderden meters om maar het kan. Hoe vaak maak jij bewust de keuze niet links af te gaan terwijl dat logischer is omdat dat "makkelijker is"?? Ja afslaan naar rechts is makkelijker, maar je gaat dat normaliter niet doen als je naar links moet dus is het argument invalide. (of ik mis hier iets) "Op snelwegen sla je rechts af ook als je uiteindelijk naar links wilt, denk maar eens aan klaverbladen."
Als de vrager dat meerekent als afslaan naar rechts klopt dit deel.
Als je bij een rotonde linksaf wil, moet je eerst de rotonde oprijden. Dat zou je al als 'rechtsaf' kunnen zien maar is het feitelijk niet want je hebt geen keus. Om de rotonde te verlaten moet je altijd rechtsaf, ook als dat de afslag is die bij een normale kruising linksaf zou zijn geweest. Dus om linksaf te gaan, tel je 1, en misschien wel 2 keer rechtaf.

Als je het oprijden van een uitvoegstrook ook ziet als 'rechts afslaan', dan zou je in feite het invoegen moeten tellen als 'links afslaan'. Gevoelsmatig doen we dat laatste niet en voelt uitvoegen wel als rechtsaf. Daar ontstaat dan ook een scheve verhouding in het aantal keren linksaf en rechtsaf.
Inekez1