Wat is beter, via de snelweg of binnedoor?

Hoi,

Ik heb een vraag. Hoe kan ik het beste rijden? Ik heb 2 routes die ik kan volgen alleen daar zit een hoop verschil tussen.

Route 1,
Via de snelweg ong 42km lang en duurt ong 30 - 35 min. Moet hiervoor wel eerst door een klein dorpje maar daar ben ik zo doorheen en moet ik bij route 2 ook sowieso door.

Route 2,
Binnedoor via 3 dorpen met best wat kruispunten, drempels en bochten en noem maar op. Deze weg gaat via belgie en daar zijn als algemeen bekend de wegen een stuk slechter dan in NL. Alleen hier is de reistijd 45 min en 30km.

Route 2 heeft wel een langere reistijd maar is wel een stuk korter.

Nou luid mijn vraag: hoe kan ik het besten rijden?
Qua verbruik en reistijd.

Het gaat hier om een Citroen C1 uit bouwjaar 2009 (Benzine) met 80.000km ongeveer op de teller. Moet er 5 dagen per week heen en terug min 3/4 jaar lang.

Mvg,
Kevin

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
9.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Optrekken en stilstaan kost veel duurder aan benzine als de snelweg,binnendoor kost meer aan benzine.
tinus1969
6 jaar geleden
Wat beter is, merk in de praktijk vanzelf als je beide routes regelmatig rijdt. Dan merk je of er bv vervelende files staan op de snelweg, of dat juist het verkeer in de dorpen vaststaat.
Of je wisselt af; het kan ook prettiger zijn om juist niet steeds hetzelfde te doen.
dudemeister
6 jaar geleden
90 p/u is de ideale snelheid qua verbruik en snel opschakelen naar 5e versnelling

Het beste antwoord

Qua brandstofverbruik zal het niet veel schelen. Niet helemaal 100% nauwkeurig, maar als we snelweg als buiten bebouwde kom zien en binnendoor als door bebouwde kom dan kun je met de opgegeven verbruikscijfers het volgende uitrekenen:
Route 1 Verbruik buitenbebouwde kom 4,0l/100km. 42km = 1,68 liter
Route 2 Verbruik binnenbebouwde kom 5,4l/100km. 30km = 1,62 liter

Echter meten is weten, want afhankelijkheden als hoeveel kruispunten en hoe druk de snelweg is (optrekken, afremmen of constant op cruise control) doen de rekensom snel omslaan.

Belangrijker lijkt me dus reistijd, comfort onderweg en ik kan me voorstellen dat slijtage aan auto minder is op snelweg (constante snelheid, geen hobbels) dan binnendoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt ervanaf wat je het belangrijkst vindt: of je er snel bent (dan de kortste in reisduur nemen) of dat je minder brandstof verbruikt (dan de kortste in km's nemen).

Zelf zou ik kiezen voor de kortste in reisduur.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja alleen bij route 2 moet je veel afremmen en optrekken enz,en bij route 1 heb je een constante snelheid.
Reddie
6 jaar geleden
Daar heb je zeker een punt, maar je snelheid is wel veel lager, dus dat scheelt (veel?) in luchtweerstand.
Als je wilt weten wat zuiniger is zul je toch kilometers en liters moeten registreren. En liefst over vele ritten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar zal het een wereld van verschil zijn of zal dat wel meevallen? en hoeveel km zou een c1 ongeveer kunnen rije tot hij afgedankt is. (rijstijl gewoon normaal en zuinig).