Waarom zijn de voorvelgen van auto's meestal viezer dan de achtervelgen?

De achterwielen rijden door hetzelfde stof, water etc. als de voorvelgen, dus daar kan het m.i. niet aan liggen. Heeft het wellicht iets te maken met de luchtstroming rond de auto?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
4.4K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met de remmen. De meeste auto's hebben op de voorwielen schijfremmen en op de achterwielen trommelremmen. De schijfremmen geven meer viezigheid op de velgen dan trommelremmen. Het vuil dat je op de velgen ziet is niet alleen modder en stof. Een groot deel van de zwarte aanslag bestaat uit hele kleine deeltjes die telkens bij het remmen van de remblokken afslijten.
Inekez1
6 jaar geleden
escape
6 jaar geleden
Ik heb op alle vier wielen schijfremmen. En toch zijn ook bij mijn voorwielen viezer dan mijn achterwielen. Wat je vergeet is dat - ongeacht het type rem - de voorrem veel weer 'werk moet doen' dan de achterwielen. Daar ontstaat dus altijd het meeste remstof.
Inekez1
6 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, escape.
Bordensteker
6 jaar geleden
In volgorde van effect denk ik inderdaad éérst aan wat escape opmerkt, en dán (uiteraard) aan wat de bron van Inekez1 stelt. Zonder remstof geen vuilafzetting. En wat ook nog mee kan spelen is (zoals de vraagsteller al vermoedde) dat de luchtstroom vooraan de auto, die gedeeltelijk door de voorbumper naar beneden gedrukt is, naar het gebied met lagere druk naast de voorzijde van de auto wil proberen uit te wijken. Dat geeft al gauw een luchtstroom die enigszins dwars door de voorwielen heen naar buiten gericht is. En dat brengt het remstof van de rem tijdens het remmen naar de velg toe.
Bij de achterwielen zal er geen stroming naar buiten door de wielen heen zijn, en wellicht zelfs een klein beetje naar binnen toe. Vergelijk dit even met de luchtdrukverschillen voor en achteraan de zijruiten: als je de zijruit in het linkervoorportier openzet en ook het zijraam rechts achter (bij een vier- of vijfdeurs koetswerk) dan ontstaat er een ‘tocht’ van rechtsachter naar linksvoor.
En als je de zijruiten aan de rechterkant allebei open zet, dan krijg je onder het rijden een bijna rondgaande luchtstroom: achter naar binnen, en vooraan naar buiten gericht. Daar krijg je als chauffeur linkszittend dus een stijve nek van.
(N.B. Hard-nekkige rokers kunnen de luchtstromen zíen bij het uitvoeren van deze proef.)