Mijn auto wil af en toe niet goed starten of zelfs helemaal niet! Ligt de oorzaak bij de accu of kan het wellicht de startmotor zijn?

Ik gebruik mijn bus niet dagelijks. Als ik ‘m gebruik, dan voor korte ritjes. Onlangs kreeg ik ‘m niet aan de praat. Zelfs verlichting deed ‘t niet meer. Je hoorde alleen nog maar ‘n klik in de motor wanneer ik de contactsleutel omdraaide. Verder alleen maar stilte. Later is het gelukt om met een andere accu mijn voertuig weer aan de praat te krijgen. Geen probleem. Ik kon er een rit mee maken en kon er een boodschap mee doen. Ook na die boodschap startte de wagen meteen. Eenmaal thuis manoeuvreerde ik de auto voor het parkeren. Met knipperlichten aan, en de andere verlichting aan. Opeens viel de motor weer uit en kon ik ‘m opnieuw niet meer aan de praat krijgen. Ook niet nadat ik alle verlichting had uitgeschakeld. Ik vermoed dat de wagen wel weer zal starten met behulp van een andere accu. Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik heb geen alarm of radio of klokje in de auto die stroom zouden kunnen afsnoepen. De accu is een tot twee jaar oud

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (3)

Korte ritjes zijn funest voor een accu.
Er wordt dan meer verbruikt bij het starten dan dat er opgeladen wordt. De klik die je hoort is de startmotor. Er is wel voldoende vermogen om het tandwiel heen en weer te bewegen (de klik) maar niet de motor om te draaien , wat veel meer vermogen vraagt. 1keer flink je accu opladen zou kunnen helpen.
Verder kan op dit moment je accu stuk zijn of je vermogensregelaar (zeg maar het oplaadcircuit in je auto)
11 jaar geleden
Dat moet je accu zijn. Blijkbaar werkt wel het laadsysteem, aangezien je auto na een rit weer start.
Maar korte ritten zijn altijd wel uit den boze.
Probeer je accu, met losse lader, eens langdurig op te laden. Als het probleem blijft bestaan is je accu zeker om zeep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk ergens een slecht contact, laat je wagen is nakijken in de garage voor te zien als het aan de accu ligt of aan je auto zelf.